Kesesakan lalu
lintas adalah perkara lazim di bandar-bandar besar dan lebuh raya utama yang
menyumbang kepada masalah pembaziran masa, ketidaktentuan dan gangguan kepada
pengangkutan barang dan penumpang (De Palma&Lindsey 2011). Projek UNITE Eropah menganggarkan kos kesesakan lalu
lintas di UK mencecah £ 15 bilion/tahun atau 1.5% daripada KDNK, manakala
Perancis dan Jerman masing-masing 1.3% dan 0.9% daripada KDNK (Nash 2003).
Sementara menurut (Schrank&Lomax 2009) pada tahun 2007, kesesakan di Amerika Syarikat
menyebabkan 4.2 bilion jam kelewatan perjalanan dan 2.8 bilion gelen penggunaan
bahan api tambahan dengan jumlah kos 87 bilion. Secara tradisional penyelesaian
kepada kesesakan lalu lintas adalah meningkatkan bekalan trafik. Namun, selain
menanggung permintaan trafik yang baru, penyelesaian tradisional ini terhad
oleh beberapa faktor seperti ekonomi bandar, geografi dan persekitaran (Shi et al. 2009).
Caj kesesakan
adalah strategi asas yang paling berkuasa di tangan datuk bandar untuk
mengurangkan pemanduan yang tidak perlu, menggalakkan pengangkutan mesra alam
serta pembiayaan untuk penambahbaikan infrastruktur pengangkutan. Caj kesesakan
adalah amalan mengenakan harga tertentu kepada pemandu kenderaan bermotor yang
menggunakan jalan, jambatan atau terowong sewaktu tempoh penggunaan yang paling
sesak.
Strategi ini
bertujuan untuk mengurangkan penggunaan kenderaan bermotor semasa waktu puncak,
sekali gus mengurangkan kesesakan trafik dan menggalakkan penumpang untuk
berjalan, berbasikal atau memilih pengangkutan awam sebagai alternatif.
Rujukan
De Palma, A. & Lindsey, R. 2011.
Traffic Congestion Pricing Methodologies and Technologies. Transportation
Research Part C: Emerging Technologies
19(6): 1377-1399.
Nash, C. 2003. Final Report for Publication. UNITE
Project (1999-AM. 11157)
Schrank, D. & Lomax, T. 2009. The 2009 Urban Mobility
Report. College Station: Texas Transportation Institute, Texas a&M
University.
Shi, F., Chen, Y., Li, H. & Deng,
L. 2009. Class of Comprehensive Optimization of
Congested Road-Use Pricing and Parking Pricing.
Journal of Transportation Systems
Engineering and Information Technology
9(1): 74-79.
No comments:
Post a Comment