Menurut (Nigam&Singh
2011), ketika ini bahan api fosil mewakili 80% tenaga utama yang digunakan di
dunia, di mana 58% daripadanya digunakan oleh sektor pengangkutan sahaja.
Sumber bahan api fosil yang sering digunakan untuk memenuhi permintaan tenaga
ini membawa banyak kesan negatif seperti perubahan iklim dan kehilangan
biodiversiti.
Kekurangan progresif bagi bahan api konvensional fosil dengan penggunaan
tenaga yang semakin meningkat tersebut telah membawa kepada satu langkah
alternatif bagi sumber-sumber tenaga boleh diperbaharui yang mapan, cekap dan
kos efektif. Salah satu bahan api alternatif yang praktikal adalah biodiesel.
Biodesel adalah tenaga boleh diperbaharui yang diperoleh
daripada minyak sayuran atau lipid dan alkohol. Biodesel mempunyai potensi yang
amat besar untuk bertindak sebagai bahan api alternatif kepada petrol dan
diesel. Secara komersial, campuran ini dikenali dengan nama B10, B20 atau B100.
Angka 10, 20 dan 100 tersebut adalah mewakili peratusan isi padu komponen
biodesel dalam adunan dengan minyak diesel.
Sementara (Shahid&Jamal
2008) mendapati bahawa penggunaan campuran minyak diesel dan biodiesel, pada
nisbah 80:20 B20 adalah yang paling berkesan. Apa-apa jenis bahan mentah yang mengandungi asid lemak
bebas atau trigleserida seperti minyak sayuran, sisa minyak, lemak haiwan dan
sisa gris boleh ditukar kepada biodesel.
Walau bagaimanapun, produk akhir mesti memenuhi
spesifikasi kualiti yang ketat sebelum ia boleh diterima sebagai bahan bakar
biodesel. Penggunaan biodesel sebagai bahan api enjin pembakaran dalaman boleh
memainkan peranan yang penting dalam membantu mengurangkan kebergantungan
terhadap petroleum dan juga diesel (Ong et al. 2011).
Rujukan
Nigam, P. S. & Singh, A. 2011.
Production of Liquid Biofuels from Renewable Resources. Progress
in Energy and Combustion Science
37(1): 52-68.
Ong, H., Mahlia, T. & Masjuki, H. 2011.
A Review on Energy Pattern and Policy for Transportation Sector in
Malaysia. Renewable and Sustainable Energy Reviews
Shahid, E. M. & Jamal, Y. 2008.
A Review of Biodiesel as Vehicular Fuel.
Renewable and Sustainable Energy
Reviews 12(9): 2484-2494.
No comments:
Post a Comment