SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday, 12 June 2013

: : Pembangunan Berorientasikan Transit (TOD) : :


Pembangunan berorientasikan transit (TOD) adalah satu istilah yang merangkumi proses yang bertumpu kepada pembangunan perumahan, pekerjaan, laman aktiviti dan perkhidmatan awam di sekitar stesen kereta api atau transit yang sedia ada atau yang baru dibina.

Stesen ini menyediakan kualiti perkhidmatan dan kekerapan perjalanan yang tinggi serta perkhidmatan rel antara bandar yang cekap (Cervero 1998; Curtis et al. 2009). Lokasi stesen harus menyokong pembangunan guna tanah pintar, manakala pembangunan harus membantu untuk meningkatkan bilangan penumpang transit, pejalan kaki dan perjalanan basikal dan alternatif lain untuk menggantikan penggunaan kereta persendirian (Cervero&Murakami 2009).


Sementara, parkir biasanya terhad dan potensi untuk multi-modal meningkat (Knowles 2012). Selain itu, TOD juga direka untuk mewujudkan bentuk bandar yang ketumpatan yang tinggi, padat dan bercampur (Loo et al. 2010). Selanjutnya, menurut (Ratner&Goetz 2010) TOD yang berjaya dan mencapai matlamat biasanya memenuhi aspek-aspek berikut:

Lokasi yang efisien iaitu penempatan yang mementingkan perumahan, pekerjaan, kegunaan sivik, terdapat pusat membeli-belah, hiburan, taman dan kemudahan-kemudahan lain berhampiran dengan stesen transit untuk menggalakkan aktiviti berjalan, berbasikal dan penggunaan transit.

Guna tanah bercampur yang kaya dengan pelbagai pilihan perumahan, pekerjaan dan pusat membeli belah.

Stesen transit sebagai ‘portal’  atau titik masuk kepada rangkaian transit serantau dan sebahagian daripada ekonomi metropolitan yang terdiri daripada pekerjaan, kediaman, kebudayaan, rekreasi dan pusat membeli-belah.

Rujukan

Cervero, R.   1998.    The Transit Metropolis: A Global Inquiry. Island press.
Cervero, R. & Murakami, J.   2009.   Rail and Property Development in Hong Kong: Experiences and Extensions.  Urban Studies  46(10): 2019-2043.
Curtis, C., Renne, J. L. & Bertolini, L.   2009.    Transit Oriented Development: Making It Happen. Ashgate Publishing Company.
Knowles, R. D.   2012.   Transit Oriented Development in Copenhagen, Denmark: From the Finger Plan to Ørestad.  Journal of Transport Geography 
Loo, B. P. Y., Chen, C. & Chan, E. T. H.   2010.   Rail-Based Transit-Oriented Development: Lessons from New York City and Hong Kong.  Landscape and Urban Planning  97(3): 202-212.
Ratner, K. A. & Goetz, A. R.   2010.   The Reshaping of Land Use and Urban Form in Denver through Transit-Oriented Development.    National Center for Intermodal Transportation.



No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By