SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday, 12 June 2013

: : Pusat Bandar Pengedaran dan Logistik : :


Kebimbangan mengenai isu-isu alam sekitar yang berkaitan dengan kenderaan pengangkutan barang kini semakin meningkat. Kebimbangan ini turut melibatkan keselamatan dan ancaman terhadap kesihatan yang di timbulkan oleh kenderaan pengangkutan barang walaupun terdapat permintaan yang lebih tinggi  terhadap tahap perkhidmatan untuk penghantaran komoditi (Taniguchi et al. 2012).



Untuk itu, satu sistem pengangkutan muatan yang cekap dan berkesan dari segi kos logistik dengan pertimbangan penuh dengan isu-isu alam sekitar termasuk bunyi bising, pencemaran udara, getaran dan pencerobohan visual amat diperlukan. Dalam pengertian itu, idea bandar logistik  telah dicadangkan untuk mewujudkan sistem logistik bandar yang cekap dan mesra alam (Taniguchi et al. 2006).

Pusat bandar pengedaran dan logistik berperanan menyediakan kerjasama penghantaran barangan setempat yang sering menggunakan bahan api bersih. Bandar Tokyo telah memulakan operasi pusat pengedaran awam ini sejak tahun 1960-an lagi. Pada tahun 1990-an, beberapa bandar di Eropah telah menjalankan eksperimen berhubung pusat pengedaran barangan ini.

Walau bagaimanapun, banyak projek tersebut hanya berjaya sekerat jalan, namun terdapat beberapa projek yang masih kekal. Kesan positif yang paling ketara berhubung program ini adalah seperti yang berlaku di Bremen, Jerman. Di sana, perjalanan trak ke bandar telah berkurang sebanyak 70%. Manakala program Feiburg telah mengurangkan perjalanan trak sebanyak 33% dan masa operasi trak sebanyak 48% (Goldman&Gorham 2006).

Rujukan

Goldman, T. & Gorham, R.   2006.   Sustainable Urban Transport: Four Innovative Directions.  Technology in society  28(1): 261-273.
Taniguchi, E., Thompson, R. G. & Yamada, T.   2006.   Data Collection for Modelling, Evaluating and Benchmarking City Logistics Schemes.  Recent Advances in City Logistics. Elsevier, Amsterdam  1-14.
Taniguchi, E., Thompson, R. G. & Yamada, T.   2012.   Emerging Techniques for Enhancing the Practical Application of City Logistics Models.  Procedia-Social and Behavioral Sciences  39(3-18.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By