Corak pengurusan guna tanah yang juga dipanggil bentuk bandar, alam bina,
reka bentuk komuniti, pembangunan ruang, dan geografi bandar adalah merujuk
kepada penggunaan permukaan bumi oleh manusia, termasuk lokasi, jenis dan reka
bentuk infrastruktur seperti jalan raya dan bangunan.
Corak guna tanah akan mewujudkan pelbagai kesan ekonomi,
sosial dan alam sekitar. Sebagai contoh, ada sesetengah tempat memerlukan
permukaan kurang kedap (bangunan dan laluan pejalan kaki) per kapita dan untuk
memelihara lebih kawasan terbuka (taman-taman, ladang dan habitat semula jadi),
manakala ada yang menekankan kepada akses yang lebih mudah untuk mengurangkan
kos pengangkutan kepada perniagaan dan pengguna (Litman 2010).
Sementara Jadual 1 menunjukkan kriteria impak terhadap
pengurasan pembangunan guna tanah bagi ketiga-ketiga elemen. Kajian ini
mengemukakan tujuh (7) strategi utama pengurusan guna tanah ke arah mewujudkan
pengangkutan bandar mapan.
Jadual 1 Kriteria penilaian impak guna tanah
Ekonomi
|
·
Nilai tanah
dikhaskan untuk kemudahan pengangkutan
·
Guna tanah yang
boleh diakses
·
Kos pengangkutan
·
Nilai hartanah
·
Kerosakan
·
Kos untuk
menyediakan perkhidmatan awam
·
Pembangunan
ekonomi dan produktiviti
·
Kos pengurusan
stormwater
|
Sosial
|
·
Akses relatif bagi
kumpulan-kumpulan yang berbeza orang-kesan ke atas ekuiti dan peluang
·
Perpaduan
masyarakat
·
Kemampuan
perumahan
·
Sumber budaya
(misalnya bangunan warisan)
·
Kemalangan jalan
raya
·
Kesihatan awam
(kecergasan fizikal)
·
Impak estetik
|
Alam Sekitar
|
·
Lapangan hijau dan
habitat hidupan liar
·
Kesan hidrologi
·
Kesan pulau haba
·
Penggunaan tenaga
·
Pelepasan
pencemaran
|
Sumber:(Litman 2010)
Rujukan
Litman, T.
2010. Evaluating Transportation
Land Use Impacts: Considering the Impacts, Benefits and Costs of Different Land
Use Development Patterns. Victoria, Victoria Transport Policy
Institute
No comments:
Post a Comment