Pembangunan guna tanah adalah satu proses yang kompleks
yang dipengaruhi oleh banyak keputusan yang dibuat oleh kerajaan, perniagaan
dan pengguna individu yang berkaitan dengan lokasi (di mana aktiviti terletak),
ketumpatan (bilangan penduduk atau pekerjaan di sesuatu kawasan), dan akses
(pengagihan aktiviti dan pilihan perjalanan yang tersedia dalam sesuatu
kawasan). Keputusan ini sering melibatkan tukar ganti, seperti antara
kepadatan, akses dan pelbagai jenis infrastruktur pengangkutan.
Contoh
pembangunan tanah yang wujud adalah pertumbuhan berpencar dan pertumbuhan
pintar. Pertumbuhan berpencar atau
berselerak merujuk kepada pembangunan guna tanah yang agak terserak, homogen
dan bergantung kepada kereta (automobile-dependent). Banyak dasar-dasar
semasa dan amalan perancangan dengan tidak sengaja menggalakkan pembangunan
berpencar.
Dasar
pertumbuhan pintar cenderung untuk membetulkan gangguan ini dan boleh membantu mencapai pelbagai objektif
perancangan termasuklah mengurangkan kos luaran (seperti kesesakan lalu lintas,
risiko kemalangan dan pelepasan pencemaran), menawarkan faedah kepada orang
yang kurang bernasib baik (seperti dengan meningkatkan akses kepada golongan
bukan pemandu), penjimatan kos perkhidmatan awam (contohnya mengurangkan kos
untuk menyediakan perkhidmatan kecemasan, penghantaran mel dan sekolah),
penjimatan kos pengguna, pemeliharaan kawasan terbuka, dan pembentukan
masyarakat yang lebih sesuai didiami.
Banyak reformasi
pertumbuhan pintar mencerminkan keutamaan kepada pengguna. Sebagai contoh,
penyelidikan pasaran hartanah menunjukkan bahawa ramai pengguna telah memilih
penempatan lebih padat, bercampur dan kawasan multi-modal dengan syarat mereka
mempunyai ciri-ciri wajar yang lain seperti keselamatan peribadi, perkhidmatan
awam yang berkualiti, nilai hartanah yang stabil dan prestij (Litman 2009).
Rujukan
Litman, T.
2009. Smart Growth Reforms:
Changing Planning, Regulatory and Fiscal Practices to Support More Efficient
Land Use. Victoria Transport Policy Institute
No comments:
Post a Comment