SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday, 12 June 2013

: : Perumahan Bebas Kereta : :


Perumahan bebas kereta sering dinamakan sebagai contoh kepada kemapanan (Ornetzeder et al. 2008). Projek perumahan bebas kereta dilihat sebagai satu cara untuk mengalihkan penggunaan kereta yang kerap kepada bandar pejalan kaki dengan lebih banyak ruang rekreasi awam (Glotz-Richter 1995; Scheurer 2001).

Strategi ini juga adalah sebahagian besar daripada pergerakan mempromosikan zon pejalan kaki, zon rumah (Barrell&Whitehouse 2004), perkongsian kereta (Cervero 2003; Loose et al. 2006), dan peralihan daripada pengangkutan konvensional ke arah mod pengangkutan yang lebih mapan (Wright&Curtis 2005; Zacharias 2003).

Sementara, menurut (Goldman&Gorham 2006) sesetengah bandar telah menawarkan beberapa insentif kepada pemaju perumahan untuk membina kawasan perumahan yang menyediakan parkir kereta yang terhad dan kemudahan hab transit pengangkutan awam. Namun, pembeli atau penyewa yang tinggal di kawasan tersebut disyaratkan untuk tidak membawa kenderaan.

Untuk menambah keselesaan dan kemudahan, pihak pemaju turut menyediakan perkhidmatan kongsi kereta kepada penghuni perumahan. Konsep ini mampu mengurangkan masalah kesesakan serta masalah kenderaan yang parkir di tepi-tepi jalan. Kunci utama model perumahan ini adalah perkhidmatan hab transit pengangkutan awam yang cekap dan mencukupi.

Rujukan

Barrell, J. & Whitehouse, J.   2004.   Home Zones: An Evolving Approach to Community Streets.  Proceedings of the Institution of Civil Engineers. Municipal engineer, hlm. 257-265.
Cervero, R.   2003.   City Carshare: First-Year Travel Demand Impacts.  Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board  1839(-1): 159-166.
Glotz-Richter, M.   1995.   Living without a Car.  World Transport Policy and Practice  1(1): 45-47.
Goldman, T. & Gorham, R.   2006.   Sustainable Urban Transport: Four Innovative Directions.  Technology in society  28(1): 261-273.
Loose, W., Mohr, M. & Nobis, C.   2006.   Assessment of the Future Development of Car Sharing in Germany and Related Opportunities.  Transport Reviews  26(3): 365-382.
Ornetzeder, M., Hertwich, E. G., Hubacek, K., Korytarova, K. & Haas, W.   2008.   The Environmental Effect of Car-Free Housing: A Case in Vienna.  Ecological Economics  65(3): 516-530.
Scheurer, J.   2001.   Urban Ecology, Innovations in Housing Policy and the Future of Cities: Towards Sustainability in Neighbourhood Communities.   Tesis   Murdoch University.
Wright, C. & Curtis, B.   2005.   Reshaping the Motor Car.  Transport Policy  12(1): 11-22.
Zacharias, J.   2003.   The Search for Sustainable Transport in a Developing City: The Case of Tianjin.  International Development Planning Review  25(3): 283-299.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By