Basikal elektrik atau turut dikenali dengan basikal bantuan kuasa
adalah satu bentuk pengangkutan yang muncul dan pesat dibangunkan bertujuan
untuk menggabungkan manfaat kesihatan dan alam sekitar antara kenderaan tidak
bermotor dan kenderaan bermotor.
Berbanding dengan lain-lain bentuk pengangkutan, basikal merupakan
antara mod pengangkutan yang paling efisien untuk pergerakan manusia.
Sebagai contoh untuk perjalanan satu kilometer dengan basikal hanya
memerlukan kira-kira 5 hingga15 watt/jam tenaga, manakala pada jarak yang sama kira-kira
15 hingga 20 watt/jam diperlukan dengan berjalan kaki, 30-40 watt/jam dengan
kereta api, dan lebih daripada 400 watt/jam dengan kereta yang digunakan secara
bersendirian (De Vries et al. 2006).
Basikal elektrik adalah sangat cekap dan mengeluarkan hampir sifar
pelepasan dari sudut penggunaan. Selain itu, antara manfaat terbesar basikal
elektrik adalah kerana ia dapat meningkatkan mobiliti iaitu mampu diakses di
kawasan bandar dalam apa jua keadaan.
Jika dibandingkan dengan bas, tahap mobiliti bas adalah sangat
rendah terutama untuk perjalanan dalam jarak dekat di mana kebanyakan masa
perjalanan dibazirkan untuk menunggu di perhentian bas.
Selanjutnya, basikal elektrik juga menyediakan kos mobiliti peribadi
yang sangat berpatutan berbanding mana-mana mod pengangkutan yang lain. Kelebihan
ini menawarkan lebih banyak peluang pergerakan kepada individu berpendapatan
rendah di bandar.
Walaupun pergerakan menggunakan basikal elektrik ini mungkin
membawa kepada masa perjalanan yang lebih panjang, namun kerana fleksibiliti
dan pengasingan mereka dari lorong lalu lintas yang sesak ia mampu memberi prestasi
yang lebih baik (Cherry 2007).
Rujukan
Cherry, C. R.
2007. Electric Two-Wheelers in
China: Analysis of Environmental, Safety, and Mobility Impacts. Tesis
University of California.
De Vries,
I., Jenman, D., Claassens, C., Claassen, N., Mugemangango, P., Shai, L., Mcgaw,
L., Eloff, J., Tumwine, W. & Lor, P. J.
2006. The Potential of Electric
Bicycles to Provide Low Cost Transport, Mobility and Economic Empowerment in
South Africa. Proceedings of the 25th Southern African Transport Conference (SATC
2006), hlm. 13.
No comments:
Post a Comment