Kemalangan pertama yang telah didokumentasikan
adalah membabitkan sebuah kereta yang melanggar sebuah basikal di bandar New
York pada tahun 1896. Semenjak tahun 1932 sehingga 2004, kira-kira 47 000
kematian yang melibatkan pengguna basikal di Amerika Syarikat sahaja (Allen-Munley et al. 2004).
Justeru, jarak yang rapat antara kenderaan bermotor dan basikal sudah tentu boleh mengancam keselamatan pengguna basikal.
Manakala (Stinson&Bhat 2003) berpendapat membentuk ruang antara kenderaan dan basikal mungkin menjadi sebab mengapa individu lebih suka berbasikal di lorong basikal berbanding pada jalan-jalan yang tidak mempunyai kemudahan lorong basikal ini.
Oleh yang demikian, menyediakan laluan atau lorong khas basikal mampu mengurangkan bahaya kenderaan bermotor kepada pengguna basikal. Selain itu, laluan ini juga menjadikan berbasikal lebih cepat dan lebih menyenangkan. Elemen-elemen lain di laluan tersebut seperti pencahayaan, penyelenggaraan dan lokasi strategi turut menyumbang kepada rangkaian yang lebih baik (Drumheller et al. 2001).
Justeru, jarak yang rapat antara kenderaan bermotor dan basikal sudah tentu boleh mengancam keselamatan pengguna basikal.
Manakala (Stinson&Bhat 2003) berpendapat membentuk ruang antara kenderaan dan basikal mungkin menjadi sebab mengapa individu lebih suka berbasikal di lorong basikal berbanding pada jalan-jalan yang tidak mempunyai kemudahan lorong basikal ini.
Oleh yang demikian, menyediakan laluan atau lorong khas basikal mampu mengurangkan bahaya kenderaan bermotor kepada pengguna basikal. Selain itu, laluan ini juga menjadikan berbasikal lebih cepat dan lebih menyenangkan. Elemen-elemen lain di laluan tersebut seperti pencahayaan, penyelenggaraan dan lokasi strategi turut menyumbang kepada rangkaian yang lebih baik (Drumheller et al. 2001).
Rujukan
Allen-Munley, C., Daniel, J. & Dhar, S. 2004.
Urban Bicycle Route Safety Rating Logistic Model. Transportation
Research Record 1878(107-115.
Drumheller, B., Quaid, A.,
Wyman, M., Liljenwall, J. & Young, A.
2001. Sustainable Transportation
Options for Protecting the Climate. A Guide for Local Governments. International
Council for Local Environmental Initiative, Berkeley, CA
Stinson, M. A. & Bhat, C.
R. 2003. Commuter Bicyclist Route Choice: Analysis
Using a Stated Preference Survey. Transportation Research Record: Journal of
the Transportation Research Board
1828(-1): 107-115.
No comments:
Post a Comment