SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday, 20 March 2013

: : Dedikasi Laluan Khas Basikal : :



Kemalangan pertama yang telah didokumentasikan adalah membabitkan sebuah kereta yang melanggar sebuah basikal di bandar New York pada tahun 1896. Semenjak tahun 1932 sehingga 2004, kira-kira 47 000 kematian yang melibatkan pengguna basikal di Amerika Syarikat sahaja (Allen-Munley et al. 2004).

Justeru, jarak yang rapat antara kenderaan bermotor dan basikal sudah tentu boleh mengancam keselamatan pengguna basikal. 

Manakala  (Stinson&Bhat 2003) berpendapat membentuk ruang antara kenderaan dan basikal mungkin menjadi sebab mengapa individu lebih suka berbasikal di lorong basikal berbanding pada jalan-jalan yang tidak mempunyai kemudahan lorong basikal ini.

Oleh yang demikian, menyediakan laluan atau lorong khas basikal mampu mengurangkan bahaya kenderaan bermotor kepada pengguna basikal. Selain itu, laluan ini juga menjadikan berbasikal lebih cepat dan lebih menyenangkan. Elemen-elemen lain di laluan tersebut seperti  pencahayaan, penyelenggaraan dan lokasi strategi  turut menyumbang kepada rangkaian yang lebih baik (Drumheller et al. 2001).


Rujukan

Allen-Munley, C., Daniel, J. & Dhar, S.   2004.   Urban Bicycle Route Safety Rating Logistic Model.  Transportation Research Record  1878(107-115.
Drumheller, B., Quaid, A., Wyman, M., Liljenwall, J. & Young, A.   2001.   Sustainable Transportation Options for Protecting the Climate. A Guide for Local Governments.  International Council for Local Environmental Initiative, Berkeley, CA 
Stinson, M. A. & Bhat, C. R.   2003.   Commuter Bicyclist Route Choice: Analysis Using a Stated Preference Survey.  Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board  1828(-1): 107-115.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By