Transit adalah berkesan untuk perjalanan jarak
sederhana dan panjang di sepanjang koridor sibuk, manakala berbasikal adalah
berkesan untuk jarak pendek perjalanan dengan berhenti di beberapa tempat.
Mengintegrasikan transit dan berbasikal boleh menyediakan tahap mobiliti yang
lebih tinggi.
Gabungan berbasikal dan transit awam juga sering kali dapat menggantikan perjalanan yang sebaliknya hanya boleh dibuat oleh kereta. Ia juga membolehkan penunggang basikal untuk melepasi halangan utama, seperti terowong atau lebuh raya di mana berbasikal adalah dilarang atau sukar.
Gabungan berbasikal dan transit awam juga sering kali dapat menggantikan perjalanan yang sebaliknya hanya boleh dibuat oleh kereta. Ia juga membolehkan penunggang basikal untuk melepasi halangan utama, seperti terowong atau lebuh raya di mana berbasikal adalah dilarang atau sukar.
Integrasi transit dan basikal telah terbukti berjaya dalam menarik penunggang baru. Sebagai contoh, 30% daripada pengguna telah memanfaatkan loker basikal di stesen transit Vancouver untuk berulang alik (Litman et al. 2005).
Sementara di Milwaukee, Wisconsin penyediaan loker basikal di stesen transit dan peralatan rak meletak basikal di hadapan bas, mengakibatkan pengurangan sebanyak 70 tan CO2 setahun (Drumheller et al. 2001).
Manakala, bandar Guangzhou di China mengendalikan program perkongsian basikal yang disepadukan dengan sistem pengangkutan di bandar tersebut. Program yang diberi nama ‘Public Bike Initiative’ beroperasi dengan 5,000 basikal dan 113 stesen dengan lancar menghubungkan program perkongsian basikal dengan transit bas pesat (BRT) dan sistem Metro (Shaheen 2011).
Rujukan
Drumheller, B., Quaid, A., Wyman, M., Liljenwall, J. & Young, A. 2001.
Sustainable Transportation Options for Protecting the Climate. A Guide
for Local Governments. International Council for Local
Environmental Initiative, Berkeley, CA
Litman, T., Blair, R.,
Demopoulos, W., Eddy, N., Fritzel, A., Laidlaw, D., Maddox, H. & Forster,
K. 2005. Pedestrian
and Bicycle Planning: A Guide to Best Practices. Victoria Transport Policy
Institute.
Shaheen, S. 2011.
Hangzhou Public Bicycle: Understanding Early Adoption and Behavioral
Response to Bikesharing in Hangzhou, China.
No comments:
Post a Comment