SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday, 20 March 2013

: : Pengangkutan Tidak Bermotor (PTB) : :



Pengangkutan tidak bermotor (PTB) yang juga dipanggil pengangkutan aktif dan pengangkutan berkuasa manusia merujuk kepada berjalan, berbasikal, dan pelbagai varian seperti kerusi roda dan skuter (Litman 2011).


Strategi perjalanan PTB mampu menawarkan pelbagai manfaat kepada masyarakat; antaranya boleh meningkatkan keselamatan dan keselesaan pejalan kaki dan penunggang basikal, meluaskan pilihan perjalanan untuk bukan pemandu, mengurangkan konflik antara pemandu dan pengguna jalan raya yang lain, mengurangkan jumlah trafik kereta (Shaheen 2011) serta  meningkatkan aktiviti rekreasi dan kesihatan (Andersen et al. 2000; Bassett Jr et al. 2008; Bauman et al. 2008; Huy et al. 2008; Ohta et al. 2007; Oja et al. 1998).

Selain itu ia juga mampu menggalakkan aktiviti pelancongan PTB, memberi keselesaan kepada orang kurang upaya, dan membantu mewujudkan masyarakat yang lebih selesa untuk didiami (Litman et al. 2005; Love et al. 2012)


Rujukan

Andersen, L. B., Schnohr, P., Schroll, M. & Hein, H. O.   2000.   All-Cause Mortality Associated with Physical Activity During Leisure Time, Work, Sports, and Cycling to Work.  Archives of internal medicine  160(11): 1621.
Bassett Jr, D. R., Pucher, J., Buehler, R., Thompson, D. L. & Crouter, S. E.   2008.   Walking, Cycling, and Obesity Rates in Europe, North America, and Australia.  Journal of Physical Activity and Health  5(6): 795-814.
Bauman, A., Rissel, C., Garrard, J., Ker, I., Speidel, R. & Fishman, E.   2008.   Cycling: Getting Australia Moving: Barriers, Facilitators and Interventions to Get More Australians Physically Active through Cycling.  Melbourne: Cycling Promotion Fund 
Huy, C., Becker, S., Gomolinsky, U., Klein, T. & Thiel, A.   2008.   Health, Medical Risk Factors, and Bicycle Use in Everyday Life in the over-50 Population.  Journal of aging and physical activity  16(4): 454.
Litman, T.   2011.   Evaluating Non-Motorized Transportation Benefits and Costs.  Victoria: Victoria Transport Policy Institute 
Litman, T., Blair, R., Demopoulos, W., Eddy, N., Fritzel, A., Laidlaw, D., Maddox, H. & Forster, K.   2005.    Pedestrian and Bicycle Planning: A Guide to Best Practices. Victoria Transport Policy Institute.
Love, D. C., Breaud, A., Burns, S., Margulies, J., Romano, M. & Lawrence, R.   2012.   Is the Three-Foot Bicycle Passing Law Working in Baltimore, Maryland?  Accident Analysis & Prevention 
Ohta, M., Mizoue, T., Mishima, N. & Ikeda, M.   2007.   Effect of the Physical Activities in Leisure Time and Commuting to Work on Mental Health.  Journal of occupational health  49(1): 46-52.
Oja, P., Vuori, I. & Paronen, O.   1998.   Daily Walking and Cycling to Work: Their Utility as Health-Enhancing Physical Activity.  Patient education and counseling  33(S87-S94.
Shaheen, S.   2011.   Hangzhou Public Bicycle: Understanding Early Adoption and Behavioral Response to Bikesharing in Hangzhou, China.  


No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By