Letak dan naik atau lebih dikenali dengan Park &
Ride merupakan kemudahan tempat letak kereta di stesen transit,
perhentian bas dan pada tanjakan (ramp) lebuh raya, terutamanya di
pinggir bandar untuk memudahkan penggunaan transit awam dan juga kongsi kereta.
Parkir umumnya adalah percuma atau agak murah berbanding di pusat bandar.
Kemudahan letak & naik biasanya dilaksanakan oleh
pihak berkuasa tempatan atau agensi transit. Rondaan dan pencahayaan kadangkala
disediakan untuk menangani kebimbangan berhubung keselamatan kenderaan pengguna
yang di tinggal di kawasan lokasi.
Kemudahan letak & naik mampu meningkatkan penggunaan
transit awam dan perjalanan menggunakan kongsi kereta. (Morrall&Bolger 1996) mendapati bahawa penyediaan kemudahan Letak & Naik
mempunyai pengaruh yang besar kepada perjalanan ulang-alik pusat bandar yang
dibuat oleh transit awam.
Manakala (Parkhurst 2000) pula mendapati bahawa kemudahan letak & naik dapat mengurangkan
kesesakan trafik di bandar. Kesan sebenar bergantung kepada kualiti
perkhidmatan transit, kewujudan insentif seperti keutamaan lorong HOV, insentif
kewangan kepada pengguna transit, dan faktor-faktor geografi seperti pengagihan
pekerjaan. Beberapa agensi transit menggunakan sistem panduan letak kereta termaju
untuk menunjukkan adanya kawasan Letak & Naik .
Rujukan
Morrall, J. & Bolger, D. 1996.
Park-and-Ride: Canada's Most Cost Effective Tdm Strategy. Cost
Effectiveness Through Innovation: Proceedings Of The 1996 Tac Annual
Conference, Charlottetown, Prince Edward Island, October 6-9, 1997, hlm.
Parkhurst, G. 2000.
Influence of Bus-Based Park and Ride Facilities on Users’ Car
Traffic. Transport Policy 7(2):
159-172.
No comments:
Post a Comment