Masa depan pengangkutan tidak lagi bergantung semata-mata kepada pendekatan tradisional seperti konkrit dan keluli, tetapi juga semakin dalam menggunakan teknologi maklumat (IT). IT membolehkan elemen sistem pengangkutan lebih efektif dengan memperkasa sistem untuk berkomunikasi antara satu sama lain melalui teknologi tanpa wayar.
Selain
itu, sistem pengangkutan tidak hanya terbatas kepada tujuan memindahkan orang
atau objek, tetapi juga untuk merealisasikan pemindahan perkhidmatan dan
maklumat (He et al. 2010). Dalam
dunia maju, ITS membawa peningkatan yang ketara dalam prestasi sistem
pengangkutan, termasuk mengurangkan kesesakan, menjana keselamatan sosial seta
memberi manfaat kepada kepesatan ekonomi (Cheng et al. 2012; Marell&Westin 1999) dan memudahkan perjalanan (Atkinson et al. 2010; He et al. 2010).
Memaksimumkan
penggunaan ITS juga mampu mengurangkan keperluan untuk membina kapasiti lebuh
raya tambahan. Sebagai contoh (Atkinson et al. 2010; He et al. 2010) memaksimumkan fungsi lampu isyarat lalu
lintas di Amerika Syarikat mampu memperbaiki aliran trafik dengan ketara, iaitu
dapat mengurangkan masa kenderaan berhenti sebanyak 40%, mengurangkan masa
perjalanan sebanyak 25%, mengurangkan penggunaan gas sehingga 10% (pengurangan 1.1 juta gelen gas
setahun), serta boleh mengurangkan pelepasan gas sebanyak 22% (kira-kira 9600
tan CO2 dikurangkan setahun).
Sementara
itu, menurut kajian (Marell&Westin 1999) penggunaan peranti elektronik untuk
mengawal kelajuan pada kenderaan menjadikan pemandu lebih sedar akan peraturan
trafik dan berkelakuan selaras dengan peraturan-peraturan keselamatan.
Rujukan
Atkinson, R., Belcher, S., Khaliq, R. & Executive,
G. B. 2010. Explaining International It Application
Leadership: Intelligent Transportation Systems.
Cheng, H.-Y., Gau, V., Huang, C.-W. & Hwang, J.-N. 2012.
Advanced Formation and Delivery of Traffic Information in Intelligent
Transportation Systems. Expert Systems with Applications 39(9): 8356-8368.
He, J., Zeng, Z. & Li, Z. 2010.
Benefit Evaluation Framework of Intelligent Transportation Systems. Journal
of Transportation Systems Engineering and Information Technology 10(1): 81-87.
Marell, A. & Westin, K. 1999.
Intelligent Transportation System and Traffic Safety – Drivers Perception
and Acceptance of Electronic Speed Checkers.
Transportation Research Part C:
Emerging Technologies 7(2–3):
131-147.
No comments:
Post a Comment