Bas
Umum telah
mengetahui bahawa bas merupakan nadi kepada dunia transit. Sehingga ke saat
ini, masih lagi terdapat banyak tempat di bandar-bandar seluruh dunia hari ini
yang menjadikan bas satu-satunya mod perkhidmatan transit awam yang ditawarkan.
Selain itu penulis buku ..berpendapat bahawa tidak ada kota yang mempunyai
perkhidmatan transit beroperasi tanpa komponen bas.
Tidak dapat
dinafikan lagi bahawa bas menyediakan perkhidmatan asas pengangkutan di
kebanyakan tempat. Bas mampu membawa beban penumpang yang besar dan menawarkan
perkhidmatan yang cekap dan lancar sekiranya diberi perhatian sepenuhnya. Tidak
ada kejuruteraan maju atau kemahiran khas yang diperlukan untuk menjalankan
perkhidmatan bas dan ia adalah cukup ekonomi.
Bas merupakan sebuah
kenderaan yang menampung ramai penumpang, yang dipandu oleh seorang pemandu,
lazimnya menggunakan enjin diesel dan bertayar getah. Namun kini sudah terdapat
bas yang menggunakan enjin biodesel dan hibrid.
Bas dikendalikan di
jalan raya awam bersama-sama dengan pelbagai jenis mod trafik yang lain. Bas
beroperasi melalui laluan tetap dan mengikut jadual yang telah disediakan.
Sesetengah tempat, bas mempunyai laluan khas (right-of-way), manakala yang
lainnya berkongsi dengan mod pengangkutan yang lain. Penumpang lazimnya
dikenakan tambang untuk mendapatkan perkhidmatan bas.
Secara umumnya,
perkhidmatan bas awam boleh dibahagikan kepada tiga kategori utama. Pertama,
perkhidmatan bas rapid transit (BRT) untuk kapasiti penumpang yang tinggi, perkhidmatan
bas awam, untuk kapasiti sederhana manakala bas bandar atau bas mini, untuk
kapasiti rendah. Bagi bandar yang memiliki perkhidmatan pengangkutan awam
berasakan rel, namun perkhidmatan tersebut tidak mampu untuk akses ke kawasan
tertentu, bas bandar merupakan alternatif kepada kekangan tersebut.
Salah satu ciri yang
menarik dan berguna bagi bas adalah keupayaannya untuk bertindak balas terhadap
perbezaan dalam keperluan perkhidmatan, yang tidak terhad kepada saiz dan
kapasiti muatan sahaja.
Jenis-jenis bas
Bas Mini
Ciri-ciri utama yang membezakan bas mini berbanding
dengan bas yang lain adalah keupayaan penumpang untuk bergerak di dalam bas
dengan berdiri. Walaupun dimensi luaran adalah kecil kerana namun ia masih
boleh mengekalkan rupa bas biasa, ciri-ciri lain kebanyakan sama dengan
kenderaan-kenderaan yang lain. Bas mini boleh digunakan untuk kegunaan
perkhidmatan pengangkutan awam (dengan bayaran tambang) atau dalam operasi
berjadual. Enjin petrol mungkin akan digunakan, tetapi enjin diesel menjadi
perkara biasa untuk kelas ini juga.
Bas Saiz Sederhana (midsize)
Mereka kadang-kadang dikenali sebagai bas 30 atau
35-kaki, merujuk kepada panjang mereka. Kerana mereka mempunyai kurang kerusi
daripada bas biasa, kenderaan-kenderaan ini adalah sesuai di laluan dengan beban
penumpang yang lebih rendah di mana operasi yang kerap adalah wajar. Kapasiti
purata boleh diandaikan 40 penumpang. Bas midsize tidaklah begitu
popular di kalangan agensi-agensi transit kerana mereka merumitkan komposisi
armada, namun persepsi ini boleh berubah-ubah. Bas midsize adalah sama
seperti bas bersaiz besar yang lain iaitu secara eksklusifnya menggunakan enjin
diesel.
Bas Standard
Ini adalah jenis yang paling biasa setakat ini yang
digunakan secara meluas di seluruh dunia. Di Amerika Utara, panjang bas ini
lazimnya adalah 40-kaki. Ia memiliki dua atau tiga pintu yang berbeza-beza
kelebaran di sepanjang sisi. Tempat duduk belakang lebih rendah manakala tempat
bagasi adalah tidak dianggap sebagai faktor. Sementara penumpang boleh bergerak
di dalam kenderaan. Ruang untuk pengiklanan juga terdapat di dalam bas. Nisbah
antara penumpang duduk dan berdiri boleh diubah dengan susun atur dalaman
kenderaan yang berlainan. (Penumpang yang berdiri mengambil kurang ruang
lantai.) Keupayaan kapasiti penumpang biasanya adalah 60 hingga 75 orang,
walaupun 100 orang boleh dikerah masuk.
Bas Express (Jarak Jauh)
Bas ini dicipta untuk perjalanan antara bandar yang
melibatkan perjalanan yang jauh. Kenderaan ini
hanya mempunyai pintu tunggal dan menyediakan kemudahan yang selesa
untuk perjalanan yang agak panjang, biasanya pada tambang premium, dan tiada
tiang pemegang (tidak ada kemudahan untuk penumpang yang berdiri). Selain itu,
kemudahan tempat duduk adalah seperti kerusi rehat yang mempunyai tempat bersandar
di belakang yang tinggi. Tandas, kemudahan untuk minuman, televisyen, telefon,
dan kemudahan lain lazimnya disediakan. Perjalanan akan berada dalam mod
Express, dengan mengadakan beberapa hentian. Rak bagasi disediakan di atas bas.
Bas Dek-Berkembar (Double Decker)
Bas dek berkembar ini direka bentuk bagi memaksimumkan
jumlah penumpang dalam sebuah kenderaan iaitu dengan mempunyai dua dek. Namun,
bas jenis ini memiliki beberapa kekurangan seperti kelegaan pada laluan di
dalam bas, bumbung dek atas yang rendah bagi penumpang yang berada di bawah dan
keselamatan penumpang di tangga. Walau bagaimanapun, dua dek tidak mempunyai
masalah dengan kestabilan kerana mereka telah sengaja direka dengan pusat
graviti yang rendah.
Bas Bersendi (Articulated bus)
Bas bersendi adalah sebuah kenderaan yang bersendi yang digunakan
dalam pengangkutan awam. Bas ini biasanya di reka bentuk dengan dek tunggal,
dan terdiri daripada dua bahagian gerabak yang dihubungkan oleh sendi yang berputar.
Sendi ini berfungsi untuk membolehkan bas yang panjang membelok dengan selamat,
manakala susunan bas yang panjang ini pula membolehkan kapasiti penumpang yang
lebih tinggi dan pada masa yang sama masih membenarkan bas untuk bergerak
secukupnya di jalan raya awam.
Namun harus diingat, sekiranya terdapat jumlah kemasukan
penumpang yang lebih tinggi berbanding bas bandar biasa, kelajuan keseluruhan perjalanan
bas bersendi mungkin lebih rendah kerana bilangan yang lebih besar daripada
penumpang perlu ditempatkan di kebanyakan perhentian stesen bas. Dengan itu ia
akan melambatkan pergerakan bas. Walau bagaimanapun jika bas bersendi
dimanfaatkan untuk sistem BRT, masalah ini dapat diatasi kerana stesen
perhentian telah ditetapkan untuk para penumpang.
Bas Traktor
Bas jenis ini boleh terdiri daripada satu atau dua dek
penumpang. Konsep bas ini adalah sama dengan lori muatan kargo di mana dek
disambungkan dengan kepala kargo. Kenderaan seperti itu jarang dilihat,
kebanyakannya terdapat di India.
No comments:
Post a Comment