Kemalangan Jalan Raya
Kemalangan jalan raya adalah suatu masalah yang sangat
meruncing, ia mencetuskan beratus-ratus ribu kematian, mengakibatkan
berjuta-juta kecederaan dan menelan beratus-ratus bilion dolar dalam kos
ekonomi tahunan (Litman 2009; Miller et al. 1991; Peden et al. 2004; Vyrostek et al. 2004). Sementara itu, bagi generasi muda, kemalangan lalu
lintas adalah punca tunggal terbesar kematian dan ketidakupayaan atau kecacatan
(Briggs et al. 2005; Litman&Fitzroy 2009).
Di Malaysia kecederaan dan kematian akibat kemalangan
jalan raya juga merupakan suatu ancaman dan kebimbangan yang kian meningkat,
dengan lebih daripada 6000 terbunuh manakala lebih 25000 direkodkan mengalami
kecederaan setiap tahun semenjak lima tahun kebelakangan ini (Abdul Manan&Várhelyi 2012). Situasi mencemaskan ini tidak menunjukkan berlakunya
sebarang tanda-tanda penurunan untuk tahun-tahun mendatang.
Menurut (Riduan 2012) pada tahun 2009, jalan raya Malaysia telah disenaraikan
di kalangan 33 negara yang menyumbang kepada kematian yang tertinggi. Jalan
raya Malaysia mencatatkan 23.8 kematian bagi setiap 100000 populasi berbanding
dengan jalan raya Britain antara yang paling selamat di dunia dengan kadar
kematian hanya 3.8. Kadar ini adalah 6.3 kali lebih tinggi berbanding dengan
negara-negara maju yang lain seperti United Kingdom, Sweden dan Belanda.
Malah Malaysia mendahului Thailand dengan 19.6, Indonesia
7.1, Filipina 4.8 dan Singapura 1.3 kematian, masing-masing bagi setiap 100000
orang penduduk. Sebaliknya Malaysia duduk bersama-sama dengan Argentina dan
Kemboja dalam senarai kematian yang meningkat sebanyak 12% dari tahun 2000
sehingga 2009, walaupun trend menunjukkan berlakunya penurunan di kalangan 30
negara-negara lain.
Sebagai bukti (Abdul Manan&Várhelyi 2012) telah membandingkan statistik kemalangan di Malaysia
dengan salah sebuah negara maju iaitu Sweden, seperti yang ditunjukkan dalam
Jadual 1. Ia mengesahkan bahawa jalan raya Malaysia menghasilkan sepuluh kali
ganda lebih berisiko berbanding dengan jalan raya Sweden.
Jadual 1. Perbandingan kemalangan jalan raya Malaysia & Sweden
Secara purata, jalan raya Malaysia menyumbang sekitar
6323 kematian setiap tahun dari tahun 2000 hingga 2009 dengan kerugian
kira-kira RM9 bilion setiap tahun. Pada tahun 2009 sahaja jumlah kematian
akibat kemalangan di catatkan sebanyak 6640 atau 18.2 kematian setiap hari. Ini
bermakna setiap 1 jam 20 minit satu pengguna jalan raya di Malaysia akan mati (Riduan 2012).
Rujukan
Abdul Manan, M. M. & Várhelyi, A. 2012.
Motorcycle Fatalities in Malaysia.
IATSS Research
Briggs, N. C., Levine, R. S., Haliburton, W. P., Schlundt, D.
G., Goldzweig, I. & Warren, R. C.
2005. The Fatality Analysis
Reporting System as a Tool for Investigating Racial and Ethnic Determinants of
Motor Vehicle Crash Fatalities. Accident Analysis & Prevention 37(4): 641-649.
Litman, T. & Fitzroy, S.
2009. Safe Travels: Evaluating
Mobility Management Traffic Safety Impacts.
Litman, T. A.
2009. Transportation Policy and
Injury Control. Injury Prevention 15(6):
362-363.
Miller, T., Viner, J., Rossman, S., Pindus, N., Gellert, W.,
Douglass, J., Dillingham, A. & Blomquist, G. 1991.
The Costs of Highway Crashes. Final Report.
Peden, M., Scurfield, R., Sleet, D., Mohan, D., Hyder, A. A.,
Jarawan, E. & Mathers, C. D. 2004. World Report on Road Traffic Injury
Prevention, World Health Organization Geneva.
Riduan, F. 2012. Jalan Sesak Dan Sesak Nafas. Milenia
Muslim 8-11.
Vyrostek, S. B., Annest, J. L. &
Ryan, G. W. 2004. Surveillance for Fatal and Nonfatal
Injuries—United States, 2001. MMWR Surveill Summ 53(7): 1-57.
No comments:
Post a Comment