SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Tuesday 19 November 2013

: : Pengenalan Basikal : :

Pengenalan Basikal


Perkara yang paling menakjubkan tentang basikal adalah bahawa di antara semua mesin dan haiwan yang bergerak, ia adalah alat yang paling berkesan untuk mengangkut beban bagi jarak yang lebih jauh untuk jumlah penggunaan tenaga yang malar  iaitu kira-kira 0.15 cal/g_km. Ramuan antara pedal mekanikal, rantai, dan roda, digabungkan dengan otot paha yang kuat pada badan manusia, merupakan kombinasi yang terbaik untuk mencapai gerakan ke hadapan.

Sungguh, basikal pada saat ini, merupakan mesin pengangkutan yang amat cocok dengan pengangkutan mapan kerana menawarkan pelbagai kelebihan. Tidak seperti kenderaan bermotor yang ada pada hari ini, penggunaan basikal tidak mencemarkan alam sekitar, menjimatkan penggunaan ruang, mampu memelihara sumber yang tidak boleh diperbaharui serta meningkatkan kesihatan kepada penunggangnya.


Tidak jarang pertubuhan yang terlibat dalam bidang pengangkutan yang menyokong penggunaannya sebagai penyelesaian kepada mobiliti bandar. Para penyokong kebanyakannya benar, namun dunia masih memerlukan sebahagian besar penghuninya terdiri daripada orang yang benar-benar bertanggungjawab terhadap sosial dan fizikal yang sihat serta pemikiran-pemikiran yang bernas untuk mencapai sistem basikal yang berkesan di bandar-bandar.

Ia adalah sukar tetapi tidak mustahil untuk mengenal pasti jenis komuniti yang mampu menjadikan basikal sebagai mod pengangkutan bandar yang dominan. Terdapat banyak tempat di mana subsistem manusia yang berkuasa boleh melakukan fungsi-fungsi tertentu dengan sangat baik bagi menyokong penggunaan basikal bersama-sama perkhidmatan lain atau untuk mengisi khusus perkhidmatan yang ditetapkan. Untuk itu marilah kita menyelidiki peluang ini, kerana potensi untuk basikal menjadi mod pengangkutan yang berguna dalam masyarakat pada  hari ini tidak benar-benar diterokai lagi.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By