Mass
Rapid Transit (MRT)
Mass
Rapid Transit atau MRT merupakan mod pengangkutan awam yang mampu melakukan
paling banyak kerja yang berguna iaitu dengan membawa muatan penumpang dalam
jumlah yang besar serta dapat beroperasi dengan cepat dan efisien dan merupakan
salah satu mod pengangkutan yang paling berkesan dalam pengangkutan awam bandar
(Ke et al. 2011). Tambahan
pula, dengan teknologi terkini, perkhidmatan MRT berupaya untuk digerakkan
tanpa pemandu.
MRT turut dikenali dengan pelbagai
nama yang lain seperti rapid transit, heavy rail transit, subway, metro,
tubes, underground, U-Bahn dan T.
Kesemuanya
merujuk kepada mod pengangkutan yang sama iaitu transit rel berat. Tidak ada
keraguan lagi bahawa aset utama MRT adalah keupayaan yang tiada tolok
bandingannya untuk menggerakkan ramai penumpang kira-kira 40,000 dan lebih bagi
setiap trek sejam. Teknologi dan prosedur operasi telah sengaja di reka bentuk
sejak beberapa tahun yang lalu untuk mencapai keupayaannya yang sebenar iaitu transit
luas yang berhenti kerap tetapi masih bergerak pantas antara setiap perhentian (Grava 2003).
Malangnya,
manfaat ini datang pada kos yang besar. Oleh kerana untuk mengadakan
perkhidmatan MRT yang bermakna tidak hanya melibatkan jarak satu atau dua
kilometer sahaja, justeru kos yang perlu dilaburkan oleh mana-mana bandar dalam
mana-mana negara perlu diberi pertimbangan sewajarnya dan sering kali jumlah
perbelanjaan ini adalah tidak mencukupi. Masa depan perkembangan dan
pembangunan MRT akan bergantung kepada jawapan kepada beberapa soalan. Adakah benar-benar
terdapat bandar-bandar yang sangat memerlukan perkhidmatan transit untuk
membawa kapasiti penumpang yang besar? Adakah terdapat pengguna tertentu di
kawasan metropolitan yang menyeru keluar untuk perkhidmatan tersebut? Lazimnya
pakar pengangkutan mampu merungkai persoalan ini.
Rujukan
Grava, S. 2003. Urban
Transportation Systems Choices for Communities. McGraw-Hill.
Ke, B.-R., Lin, C.-L. & Lai,
C.-W. 2011. Optimization of Train-Speed Trajectory and
Control for Mass Rapid Transit Systems. Control Engineering Practice 19(7): 675-687.
No comments:
Post a Comment