Alam Sekitar Pengangkutan
Isu hubungan pengangkutan dan
alam sekitar sebenarnya boleh dikatakan paradoks. Perkara ini berlaku kerana
walaupun pengangkutan dapat menawarkan manfaat sosio-ekonomi yang besar, namun
pada masa yang sama pengangkutan yang tidak efisien turut memberi kesan
terhadap sistem alam sekitar. Dari satu sisi, aktiviti pengangkutan menyokong
permintaan mobiliti yang semakin meningkat bagi penumpang dan barang, walau
bagaimanapun di sisi yang lain, aktiviti-aktiviti pengangkutan kini merupakan
sumber dominan bagi pelepasan kebanyakan pencemaran dan pelbagai impak ke atas alam sekitar. Berikut
merupakan contoh-contoh impak aktiviti pengangkutan terhadap alam sekitar:
Perubahan
iklim. Aktiviti industri pengangkutan melepaskan beberapa juta tan gas
setiap tahun ke dalam atmosfera. Ini termasuk plumbum (Pb), karbon monoksida
(CO), karbon dioksida (CO2, bukan pencemar a), metana (CH4), oksida nitrogen (NOx), nitrus oksida (N2O), klorofluorokarbon (CFC), perfluorokarbon (PFCs), silikon
tetraflouride (SF6), logam berat (zink, krom, tembaga
dan kadmium) dan partikel habuk atau abu (PM).
Kualiti
udara. Kenderaan bermotor adalah sumber pencemaran dalam bentuk gas dan
partikel pelepasan pencemar yang menjejaskan kualiti udara menyebabkan
kerosakan kepada kesihatan manusia. Pencemar udara yang bertoksik dikaitkan
dengan kanser, kardiovaskular, pernafasan dan penyakit saraf. Karbon monoksida
(CO) apabila disedut memberi kesan kepada aliran darah, mengurangkan
ketersediaan oksigen dan boleh membahayakan kepada kesihatan awam. Selain itu,
pelepasan nitrogen dioksida (NO2) daripada sumber-sumber pengangkutan
mengurangkan fungsi paru-paru, memberi kesan kepada sistem pertahanan imun
pernafasan dan meningkatkan risiko masalah pernafasan. Sementara pelepasan
sulfur dioksida (SO2) dan oksida
No comments:
Post a Comment