Sama seperti produk yang lain, kereta juga turut
mengalami kitaran hayat iaitu peringkat penggunaan setelah melalui peringkat
pengeluaran. Pada peringkat penggunaan, kereta digunakan untuk pelbagai tujuan.
Dalam tempoh penggunaan tersebut pemilik kereta seharusnya menanggung kos
perjalanan dan penyelenggaraan supaya ia sentiasa selamat dan boleh dipercayai.
Oleh itu, penyelenggaraan kenderaan adalah salah satu
dalam keselamatan jalan raya kerana ia mampu mengelakkan kemalangan yang
disebabkan oleh kecacatan atau kerosakan kenderaan. Lemah penyelenggaraan
kenderaan bukan sahaja boleh menimbulkan bahaya kepada pemandu dan penumpang,
malah kepada pengguna jalan raya yang lain (Jawi et al. 2012).
Berdasarkan (Jawi et al. 2012) juga biasanya, terdapat tiga kategori penyelenggaraan
kenderaan iaitu pencegahan, pemulihan dan ramalan. Sementara itu, menurut (Wursthorn et al. 2010) impak terhadap alam sekitar secara amnya lebih rendah
apabila komponen kereta yang rosak dibaiki berbanding komponen yang baru
dipasang.
Rujukan
Jawi, Z. M., Lamin, F., Manap, A. R. A., Abbas, F.,
Kassim, A., Anwar, K. & Voon, W. S.
2012. Automotive Ecosystem in
Malaysia–a Conceptual Model to Explain Vehicle Ownership and Car Maintenance
Issues. Applied Mechanics and Materials
165(224-231.
Wursthorn, S., Feifel, S., Walk, W.
& Patyk, A. 2010. An Environmental Comparison of Repair Versus
Replacement in Vehicle Maintenance. Transportation Research Part D: Transport
and Environment 15(6): 356-361.
No comments:
Post a Comment