SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Tuesday 11 June 2013

: : Pengangkutan: Pengurusan Guna Tanah : :


Corak pengurusan guna tanah  yang juga dipanggil bentuk bandar, alam bina, reka bentuk komuniti, pembangunan ruang, dan geografi bandar adalah merujuk kepada penggunaan permukaan bumi oleh manusia, termasuk lokasi, jenis dan reka bentuk infrastruktur seperti jalan raya dan bangunan.

Corak guna tanah akan mewujudkan pelbagai kesan ekonomi, sosial dan alam sekitar. Sebagai contoh, ada sesetengah tempat memerlukan permukaan kurang kedap (bangunan dan laluan pejalan kaki) per kapita dan untuk memelihara lebih kawasan terbuka (taman-taman, ladang dan habitat semula jadi), manakala ada yang menekankan kepada akses yang lebih mudah untuk mengurangkan kos pengangkutan kepada perniagaan dan pengguna (Litman 2010).


Sementara Jadual 1 menunjukkan kriteria impak terhadap pengurasan pembangunan guna tanah bagi ketiga-ketiga elemen. Kajian ini mengemukakan tujuh (7) strategi utama pengurusan guna tanah ke arah mewujudkan pengangkutan bandar mapan.

Jadual 1 Kriteria penilaian impak guna tanah

Ekonomi
·         Nilai tanah dikhaskan untuk kemudahan pengangkutan
·         Guna tanah yang boleh diakses
·         Kos pengangkutan
·         Nilai hartanah
·         Kerosakan
·         Kos untuk menyediakan perkhidmatan awam
·         Pembangunan ekonomi dan produktiviti
·         Kos pengurusan stormwater


Sosial
·         Akses relatif bagi kumpulan-kumpulan yang berbeza orang-kesan ke atas ekuiti dan peluang
·         Perpaduan masyarakat
·         Kemampuan perumahan
·         Sumber budaya (misalnya bangunan warisan)
·         Kemalangan jalan raya
·         Kesihatan awam (kecergasan fizikal)
·         Impak estetik


Alam Sekitar
·         Lapangan hijau dan habitat hidupan liar
·         Kesan hidrologi
·         Kesan pulau haba
·         Penggunaan tenaga
·         Pelepasan pencemaran

Sumber:(Litman 2010)

Rujukan

Litman, T.   2010.   Evaluating Transportation Land Use Impacts: Considering the Impacts, Benefits and Costs of Different Land Use Development Patterns.  Victoria, Victoria Transport Policy Institute 

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By