Masih banyak terdapat kereta persendirian yang berumur
lebih daripada 20 tahun berada di atas jalan raya pada hari ini. Kereta
tersebut memiliki enjin yang menghasilkan pembakaran bahan api yang tidak cekap
serta mengeluarkan tahap bunyi yang tinggi.
Walau bagaimanapun, hari ini kereta memiliki teknologi
enjin terkini yang dilengkapi dengan ketepatan unit kawalan enjin, ekzos edaran
semula gas dan unit kawalan nisbah udara bahan api. Ujian had pelepasan EURO
III adalah antara 30-40% lebih rendah berbanding model EURO II untuk diesel bagi
kereta persendirian dan kenderaan perdagangan ringan, selanjutnya terdapat
penurunan kira-kira 30% untuk EURO 4.
Hasil kajian (Ong et al. 2011) menunjukkan bahawa dengan 10% kereta lama diperbaharui,
terdapat pengurangan kira-kira 96.5% CO2. Sementara jumlah bahan api
dapat dijimatkan sebanyak 1.3%. Keputusan menunjukkan bahawa penggantian kereta
persendirian yang lama kepada kenderaan yang lebih moden mempunyai kesan
positif dari sudut penggunaan bahan api yang cekap dan pengurangan pelepasan
pencemaran.
Selain itu, pemeriksaan dan penyelenggaraan juga merupakan perkara penting untuk memastikan bahawa tahap pelepasan kenderaan memenuhi piawaian yang dikehendaki (Ong et al. 2011).
Selain itu, pemeriksaan dan penyelenggaraan juga merupakan perkara penting untuk memastikan bahawa tahap pelepasan kenderaan memenuhi piawaian yang dikehendaki (Ong et al. 2011).
Rujukan
Ong, H., Mahlia, T. & Masjuki, H. 2011.
A Review on Emissions and Mitigation Strategies for Road Transport in
Malaysia. Renewable and Sustainable Energy Reviews 15(8): 3516-3522.
No comments:
Post a Comment