SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday 13 November 2013

: : Jenis-Jenis Amalan Berjalan Kaki : :

Jenis-Jenis Amalan Berjalan Kaki Di Bandar


Tingkah laku manusia apabila mereka bergerak atau berjalan kaki dalam ruang awam dipengaruhi oleh tujuan dan tindakan tertentu. Umumnya aktiviti berjalan ini kelihatan sama dan normal untuk kita semua, namun beberapa situasi yang berbeza dapat dikenal pasti.

Berjalan Pantas


Ini merupakan keperluan untuk bergerak dengan pantas dari titik A ke titik B. Tujuan utama adalah untuk mengatasi jarak dengan cepat. Bagi tujuan ini sebahagian besar pejalan kaki akan mengabaikan semua gangguan dan tidak beralih ke destinasi lain atau kepada tindakan lain.


Contoh terbaik adalah pergi ke tempat kerja pada waktu pagi di bawah tekanan masa untuk sampai ke meja, atau menghadiri mana-mana acara penting yang masanya adalah bermula dengan tepat. Masa jarak terpendek dipilih, keselamatan di atas jalan dan kebolehpercayaan diambil kira, tetapi estetika dan kemudahan manusia mungkin sebahagian besarnya diabaikan.

Berjalan Berliku-liku


Pejalan kaki tidak sentiasa berada dalam kondisi tergesa-gesa. Manusia menggunakan deria mereka untuk menikmati persekitaran, untuk melihat perkara-perkara yang menarik perhatian mereka, untuk bertegur sapa pada orang lain, dan menjadi sebahagian daripada mereka yang berada di tempat laluan pejalan kaki kerana mereka berjalan bersama-sama. Tetapi ia masih pergerakan dari titik A ke titik B, namun tidak semestinya dalam garis lurus dan tidak pada kelajuan yang tetap.

Dalam erti kata lain, ini bukanlah satu keadaan yang mantap, walaupun untuk pelancong yang sama pada jadual yang tetap. Jika pereka membentangkan laluan yang menarik untuk berjalan kaki yang berliku-liku, kita semua akan bergerak dengan cara yang sama dan mengambil jumlah masa yang sama. Walau bagaimanapun, rekaan laluan ini adalah dinamik dan berubah bergantung kepada keadaan bangunan, ruang, orang ramai, dan unsur-unsur bandar.

Berjalan Merayau-rayau


Mungkin juga terdapat orang ramai yang berada di ruang pejalan kaki dan laluan dengan benar-benar tidak mempunyai niat segera untuk mendapatkan mana-mana tempat lain, hanya semata-mata untuk tujuan menikmati tempat kejadian, bertemu orang lain, atau menikmati makan tengah hari di luar. 

Sebagai contoh, seorang pejalan kaki meninggalkan titik A, pergi ke beberapa lokasi lain, dan agak kerap datang kembali ke titik A. Beliau adalah sebahagian daripada teater jalanan bandar, namun kadang-kadang menyekat orang-orang yang berada dalam keadaan tergesa-gesa dan memakan ruang. Mereka yang melakukan aktiviti berjalan sebegini mungkin untuk mendapatkan keseronokan peribadi.

Teknikal perancang ruang pejalan kaki, walau bagaimanapun, perlu menyedari kehadiran unsur ini sebagai kemungkinan penggunaan ruang dan kemudahan. Pemerhatian sistematik terhadap apa yang dilakukan oleh orang tersebut dalam ruang awam telah membawa pandangan tentang tingkah laku mereka, dan tingkah laku orang ramai tidak lagi menjadi misteri yang lengkap. Ia juga bagi menganggarkan berapa lama orang akan hadir, secara purata, di dalam ruang tersebut.


No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By