Kekangan Untuk Bas
Walaupun bas menawarkan pelbagai kelebihan
kepada pengguna jalan raya dan merupakan nadi utama pengangkutan di bandar,
namun malangnya, mod pengangkutan ini juga tidak sempurna. Terdapat pelbagai
kekangan dan masalah yang perlu dihadapi. Bagaimanapun, ciri-ciri negatif ini
mungkin bergantung kepada kes-kes tertentu setelah kesesuaian mod pengangkutan
lain diteliti.
Sebagai contoh, keperluan untuk pemandu bas
yang banyak boleh menjadi masalah yang serius di tempat-tempat tertentu
disebabkan oleh kos buruh yang tinggi, sebaliknya ia boleh dianggap sebagai
faedah di negara-negara yang perlu untuk membangunkan peluang pekerjaan dan
pembangunan kemahiran.
Poin-poin berikut menjelaskan kekangan yang
dihadapi bagi melaksanakan operasi perkhidmatan bas:
Operasi
intensif buruh
Nisbah antara
kakitangan operasi dan bilangan penumpang yang dibawa adalah lebih tinggi untuk
bas berbanding mod pengangkutan awam besar yang lain. Ia adalah sukar untuk
melihat apa-apa peluang yang munasabah untuk mengurangkan keperluan untuk
pemandu. Selain itu, kakitangan juga melibatkan bahagian penyelenggaraan.
Pencemaran
Seperti yang kita
semua tahu, enjin pembakaran dalaman petrol dan diesel yang serius boleh
merosakkan alam sekitar bandar dan telah
menjadi kebimbangan utama sejak kebelakangan ini. Terdapat banyak hasil kajian
yang mendapati gas yang dikeluarkan oleh kenderaan bermotor termasuk bas
berbahaya kepada kesihatan.
Selain itu, kualiti
penyelenggaraan enjin diesel sentiasa membimbangkan, kerana ia masih mempunyai
banyak kekurangan di mana banyak bahan pencemar dibebaskan. Walaupun bas
mewakili hanya beberapa peratusan sahaja daripada jumlah aliran trafik bandar,
namun keadaan ini perlu diberi perhatian. Selanjutnya, enjin diesel juga boleh
menjadi agak bising, terutamanya jika kurang penyelenggaraan enjin.
Enjin diesel boleh
diperbaiki dari segi prestasi dan kawalan pelepasan, tetapi penyelesaian yang
terdekat mungkin berada di sudut bahan api yang digunakan. Kini terdapat
kumpulan-kumpulan berkepentingan awam, dan organisasi telah memberi tekanan
yang lebih terhadap agensi-agensi yang menjalankan operasi perkhidmatan bas
supaya beralih kepada bahan api yang tidak mencemarkan alam dan menjalankan semua
pelarasan lain yang berkaitan.
Antara bahan api
alternatif yang boleh diketengahkan adalah seperti gas asli mampat (CNG).
Sesetengah bahan api yang berpotensi (seperti metanol, etanol, biodiesel dan
bahan api lain) masih lagi samar, manakala sumber-sumber tenaga lain (seperti
hidrogen dan elektrik) masih dalam perdebatan. Teknologi enjin yang paling
berpotensi pada masa kini adalah sistem hibrid, namun enjin diesel yang dinaikkan
taraf juga boleh diguna pakai.
Kesesakan
jalan
Bas terperangkap
dalam kesesakan jalan, dan ia juga turut menyumbang dengan ketara kepada kesesakan
tersebut. Selagi mana bas beroperasi di trafik yang bercampur- campur, yang
merupakan salah satu kekuatan mereka, masalah ini akan berterusan. Ia
menjadikan perkhidmatan bas perlahan dan tidak boleh dipercayai dalam keadaan
sedemikian, kadang-kadang memusnahkan daya maju sepenuhnya.
Walau bagaimanapun,
oleh kerana jumlah ruang jalan bagi mana-mana kawasan adalah tetap, oleh itu mana-mana
mod yang menyokong transit awam akan mewakili satu anjakan ruang lalu lintas berbanding
pengangkutan lain seperti kereta, lori, dan teksi. Justeru, konflik sudah pasti
tidak dapat dielakkan, namun perhatian perlu diberikan kepada kenderaan yang
membawa ramai orang yang lebih berhak untuk mendapat keutamaan. Walau
bagaimanapun, di bawah keadaan semasa stigma kebolehpercayaan yang rendah
terhadap bas menghantui mod pengangkutan tersebut.
Perkhidmatan
perlahan
Di samping masalah
kesesakan, kelancaran bas juga boleh menjadi terbantut dengan serius disebabkan
amalan kutipan tambang. Ini berlaku jika semua orang memasuki bas dengan satu laluan
yang di kawal oleh seorang pemandi, beratur untuk membayar tambang.
Bagi mengatasi
kekangan ini, antara alternatif terbaik adalah pengguna terlebih dahulu membayar
tambang sebelum menaiki sesebuah bas. Sistem pembayaran yang turut dikenali
dengan nama sistem prabayar ini mampu menawarkan kelancaran kerana semua pengguna
boleh bergerak masuk dan keluar melalui semua pintu tanpa kekangan.
Keselesaan
dan kualiti penunggangan
Pengguna transit
mempunyai keutamaan naluri untuk menggunakan mod rel berbanding bas.
Kemungkinan besar, penjelasan bagi stigma ini adalah sebahagian besarnya boleh
didapati dalam fakta bahawa kereta api menyediakan perjalanan yang stabil dan
mantap, sebaliknya bas sentiasa bergegar dan berpusing (ke kanan dan ke kiri).
Kadang-kala
bas mencecah jalan berlubang atau kaki lima yang tidak sekata. Selain itu, pemandu
juga kadangkala mungkin perlu membrek secara tiba-tiba.
Ini bermakna adalah agak
sukar bagi pengguna untuk berjalan di dalam bas. Di samping itu, pengguna bas
yang berdiri pula perlu mengimbangi diri secara berterusan, dan sudah tentu
membaca adalah rumit walaupun jika seseorang itu duduk. Beberapa penambahbaikan
yang boleh dijangkakan, tetapi masalah asas akan kekal.
Kapasiti
rendah
Setiap unit bas
adalah jauh lebih kecil daripada mana-mana transit berasaskan rel seperti LRT.
Keadaan jalan dan tuntutan beban tidak membenarkan bas bergerak melebihi muatan.
Oleh itu, kapasiti pemprosesan yang praktikal akan lebih rendah daripada
mana-mana sistem rel. Itu adalah fakta yang meletakkan mod yang berbeza di
tempat-tempat yang berbeza pada spektrum pilihan pengangkutan. Adalah mungkin
untuk mengurangkan perbezaan kapasiti bas jika diberi layanan istimewa di
jalan-jalan, bergerak ke arah keadaan yang betul dan hak jalan yang eksklusif.
Imej
awam
Bas yang dianggap
sebagai alat utilitarian, dilihat setiap hari oleh semua ahli masyarakat. Mereka
diterima sebagai elemen pengangkutan di kawasan bandar, tetapi pengguna tidak
menjana keseronokan terhadap bas. Bas kelihatan mempunyai imej negatif kepada orang
ramai dan masyarakat secara umumnya. Orang ramai seolah-olah percaya bahawa
status sosial mereka akan terjejas jika mereka dilihat menggunakan bas.
Persepsi sedemikian banyak menjejaskan mod pengangkutan bas untuk berdaya maju.
Rujukan
No comments:
Post a Comment