Keutamaan Bas
Bas mempunyai beberapa kelebihan sebagai mod
transit, baik dari sudut kenderaan itu sendiri mahupun cara di mana ia
beroperasi. Berikut merupakan keutamaan bas dari sudut kenderaan dan operasi perkhidmatan.
KENDERAAN
Ketersediaan
Bas tidak bergantung kepada teknologi
canggih, dan ia mampu dihasilkan oleh pelbagai pengeluar di banyak negara. Pada
setiap masa, pelbagai model dari berbagai-bagai pengeluar menawarkan pelbagai ciri-ciri
yang terdapat di dalam pasaran global. Tetapi terdapat sedikit kekangan dari
sudut peralatan alat ganti, di mana kebiasaan alat ganti perlu diperoleh dari
negara pengeluar asal. Namun, kekangan dapat atasi dengan pembukaan cawangan
syarikat di luar negara.
Tidak memerlukan kepada penyelidikan dan
pembangunan tinggi
Walaupun peningkatan teknikal untuk bas berterusan,
dan unsur-unsur baru diperkenalkan dari semasa ke semasa, namun ini adalah satu
proses evolusi yang agak perlahan. Kenderaan-kenderaan yang sedia ada sudah
cukup untuk memenuhi keperluan asas hampir mana-mana agensi atau keadaan;
dengan itu, permintaan untuk ciri-ciri prestasi khas akan menjadi satu kejadian
yang jarang berlaku.
Tidak memerlukan kemahiran dan tenaga kerja
khas
Bas dan enjin diesel telah wujud untuk sekian
masa yang lama dan mewakili asas teknologi. Ia terkenal kepada sesiapa sahaja yang
terlibat dalam bidang ini. Mana-mana mekanik trak yang memahami enjin mampu membaik
pulih bas dengan sedikit latihan tambahan. Selain itu, jarang sekali terdapat mekanik
di mana-mana tempat di dunia yang tidak memiliki kemahiran tersebut. Manakala
bagi pemanduan bas, sesiapa sahaja yang mempunyai lesen memandu boleh belajar
untuk mengendalikan bas dengan latihan dan praktikal tertentu.
Pelaburan rendah
Disebabkan bas hampir sentiasa menggunakan
jalan-jalan bandar yang sedia ada, tidak ada perbelanjaan tambahan bagi
pembinaan saluran transit. Namun terdapat sedikit perbelanjaan tambahan seperti
pembinaan pad konkrit (hardstands) di perhentian bas kerana permukaan
asfalt boleh menjalar dan menjadi beralun di bawah penggunaan berat semasa
cuaca panas serta kemudahan lain di perhentian bas. Namun ia bukanlah suatu
perbelanjaan yang besar. Selain itu, kos kenderaan sendiri juga munasabah,
memandangkan jumlah jangkaan jangka hayat kerja bas yang panjang iaitu kira-kira
12 tahun.
Penggunaan tenaga
Bas ini menawarkan peluang yang besar
penjimatan bahan api berbanding dengan lain-lain mod pengangkutan kerana
kecekapan jana kuasa enjin dan berat badan kenderaan yang agak ringan.
Data berikut menunjukkan kadar penggunaan tenaga
oleh beberapa jenis mod pengangkutan:
OPERASI PERKHIDMATAN
Perkhidmatan fleksibel
Operasi perkhidmatan bas adalah sangat fleksibel
berbanding mod pengangkutan berasakan rel disebabkan laluan bas tidak terikat
kepada landasan atau apa-apa jenis guideway. Bas boleh bergerak di
mana-mana permukaan jalan yang kukuh.
Selain itu, laluan bas juga boleh berubah
dan beralih tanpa apa-apa perbelanjaan modal. Ciri-ciri ini amat penting bagi jumlah
masyarakat yang semakin meningkat atau mengalami perubahan dalam pengagihan
aktiviti utama mereka. Bas mampu menawarkan perkhidmatan yang bertolak ansur
dengan permintaan masyarakat.
Kebolehan laluan-jarak (Line-Haul)
Bas boleh melakukan perhentian yang kerap
untuk mengambil dan menurunkan penumpang, tetapi mereka juga boleh bergerak
pantas tanpa berhenti. Kebolehan laluan-jarak adalah ciri penting untuk operasi
ekspres, iaitu jenis yang berkhidmat untuk dua daerah jauh dan memintas kawasan
berselang. Pada laluan yang terbuka dan tidak sesak, bas boleh menyaingi
kelajuan transit kereta api.
Kebolehgerakkan (Maneuverability)
Walaupun bas adalah kenderaan besar, mereka
boleh berunding hampir semua konfigurasi jalan seperti jalan yang sempit,
selagi mana-mana kenderaan motor boleh mendapatkan laluan tersebut dan pemandu
adalah agak mahir. Dalam keadaan kekangan yang lebih, kenderaan bas yang lebih
kecil boleh dimanfaatkan.
Pemesongan sementara
Keupayaan yang jelas bagi perkhidmatan bas berbanding
mod transit berat yang lain adalah, bas mampu untuk mengelakkan halangan
sementara yang boleh muncul di jalan-jalan bandar. Selain itu, bas juga boleh
untuk memintas bas yang kurang upaya di hadapan. Sebaliknya, mod pengangkutan
berasaskan rel seperti kereta api mahupun hanya gerabak troli akan terperangkap
di belakang jika terdapat sebarang kekangan di hadapan. Walau bagaimanapun bas
yang digunakan secara individu adalah bebas untuk mendapatkan jalan atau
memilih jalan yang tidak ada halangan.
Rujukan
No comments:
Post a Comment