SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday 6 November 2013

: : Keutamaan Bas : :

Keutamaan Bas




Bas mempunyai beberapa kelebihan sebagai mod transit, baik dari sudut kenderaan itu sendiri mahupun cara di mana ia beroperasi. Berikut merupakan keutamaan bas dari sudut kenderaan dan operasi perkhidmatan.

KENDERAAN

Ketersediaan

Bas tidak bergantung kepada teknologi canggih, dan ia mampu dihasilkan oleh pelbagai pengeluar di banyak negara. Pada setiap masa, pelbagai model dari berbagai-bagai pengeluar menawarkan pelbagai ciri-ciri yang terdapat di dalam pasaran global. Tetapi terdapat sedikit kekangan dari sudut peralatan alat ganti, di mana kebiasaan alat ganti perlu diperoleh dari negara pengeluar asal. Namun, kekangan dapat atasi dengan pembukaan cawangan syarikat di luar negara.

Tidak memerlukan kepada penyelidikan dan pembangunan tinggi

Walaupun peningkatan teknikal untuk bas berterusan, dan unsur-unsur baru diperkenalkan dari semasa ke semasa, namun ini adalah satu proses evolusi yang agak perlahan. Kenderaan-kenderaan yang sedia ada sudah cukup untuk memenuhi keperluan asas hampir mana-mana agensi atau keadaan; dengan itu, permintaan untuk ciri-ciri prestasi khas akan menjadi satu kejadian yang jarang berlaku.


Tidak memerlukan kemahiran dan tenaga kerja khas

Bas dan enjin diesel telah wujud untuk sekian masa yang lama dan mewakili asas teknologi. Ia terkenal kepada sesiapa sahaja yang terlibat dalam bidang ini. Mana-mana mekanik trak yang memahami enjin mampu membaik pulih bas dengan sedikit latihan tambahan. Selain itu, jarang sekali terdapat mekanik di mana-mana tempat di dunia yang tidak memiliki kemahiran tersebut. Manakala bagi pemanduan bas, sesiapa sahaja yang mempunyai lesen memandu boleh belajar untuk mengendalikan bas dengan latihan dan praktikal tertentu.

Pelaburan rendah

Disebabkan bas hampir sentiasa menggunakan jalan-jalan bandar yang sedia ada, tidak ada perbelanjaan tambahan bagi pembinaan saluran transit. Namun terdapat sedikit perbelanjaan tambahan seperti pembinaan pad konkrit (hardstands) di perhentian bas kerana permukaan asfalt boleh menjalar dan menjadi beralun di bawah penggunaan berat semasa cuaca panas serta kemudahan lain di perhentian bas. Namun ia bukanlah suatu perbelanjaan yang besar. Selain itu, kos kenderaan sendiri juga munasabah, memandangkan jumlah jangkaan jangka hayat kerja bas yang panjang iaitu kira-kira 12 tahun.

Penggunaan tenaga

Bas ini menawarkan peluang yang besar penjimatan bahan api berbanding dengan lain-lain mod pengangkutan kerana kecekapan jana kuasa enjin dan berat badan kenderaan yang agak ringan.

Data berikut menunjukkan kadar penggunaan tenaga oleh beberapa jenis mod pengangkutan:



OPERASI PERKHIDMATAN

Perkhidmatan fleksibel

Operasi perkhidmatan bas adalah sangat fleksibel berbanding mod pengangkutan berasakan rel disebabkan laluan bas tidak terikat kepada landasan atau apa-apa jenis guideway. Bas boleh bergerak di mana-mana permukaan jalan yang kukuh.

Selain itu, laluan bas juga boleh berubah dan beralih tanpa apa-apa perbelanjaan modal. Ciri-ciri ini amat penting bagi jumlah masyarakat yang semakin meningkat atau mengalami perubahan dalam pengagihan aktiviti utama mereka. Bas mampu menawarkan perkhidmatan yang bertolak ansur dengan permintaan masyarakat.

Kebolehan laluan-jarak (Line-Haul)

Bas boleh melakukan perhentian yang kerap untuk mengambil dan menurunkan penumpang, tetapi mereka juga boleh bergerak pantas tanpa berhenti. Kebolehan laluan-jarak adalah ciri penting untuk operasi ekspres, iaitu jenis yang berkhidmat untuk dua daerah jauh dan memintas kawasan berselang. Pada laluan yang terbuka dan tidak sesak, bas boleh menyaingi kelajuan transit kereta api.

Kebolehgerakkan (Maneuverability)

Walaupun bas adalah kenderaan besar, mereka boleh berunding hampir semua konfigurasi jalan seperti jalan yang sempit, selagi mana-mana kenderaan motor boleh mendapatkan laluan tersebut dan pemandu adalah agak mahir. Dalam keadaan kekangan yang lebih, kenderaan bas yang lebih kecil boleh dimanfaatkan.

Pemesongan sementara


Keupayaan yang jelas bagi perkhidmatan bas berbanding mod transit berat yang lain adalah, bas mampu untuk mengelakkan halangan sementara yang boleh muncul di jalan-jalan bandar. Selain itu, bas juga boleh untuk memintas bas yang kurang upaya di hadapan. Sebaliknya, mod pengangkutan berasaskan rel seperti kereta api mahupun hanya gerabak troli akan terperangkap di belakang jika terdapat sebarang kekangan di hadapan. Walau bagaimanapun bas yang digunakan secara individu adalah bebas untuk mendapatkan jalan atau memilih jalan yang tidak ada halangan.

Rujukan

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By