Corak Rangkaian
Perkhidmatan Bas
Laluan Bas percuma Go-KL
Sumber: sinarharian.com.my
Tidak dapat
disangkal lagi bagi perancangan perkhidmatan bas akan bermula dengan pemilihan
corak geometri abstrak. Corak geometri yang dipilih ini perlulah bersesuaian
dengan kedudukan bandar dan rangkaian jalan raya yang ada di Bandar tersebut.
Beberapa faktor lain turut diberi perhatian untuk membentuk asas perkhidmatan
dan operasi bas yang bersesuaian di sesuatu tempat seperti jumlah penduduk,
golongan sasaran, permintaan dan lain-lain.
Selain itu, dalam kehidupan sebenar, rangkaian perkhidmatan perlu bertindak balas kepada permintaan tempatan, dan mereka perlu menghormati kekangan fizikal, seperti topografi, jalan raya yang ada, kesempitan saluran, dan lain-lain.
Selain itu, dalam kehidupan sebenar, rangkaian perkhidmatan perlu bertindak balas kepada permintaan tempatan, dan mereka perlu menghormati kekangan fizikal, seperti topografi, jalan raya yang ada, kesempitan saluran, dan lain-lain.
Berikut
merupakan antara corak geometri yang boleh digunakan untuk menjalankan
perkhidmatan dan operasi bas:
Perkhidmatan Shuttle
Satu laluan tunggal di antara dua
titik penting, dengan kekerapan perkhidmatan bergantung kepada permintaan.
Corak Radial
Corak Radial (return running)
Corak Radial (through running)
Satu susunan yang sama, dengan hampir
semua laluan bergerak ke dan melalui tengah ke tepi laluan komuniti yang lain. Mungkin ada cawangan yang berkumpul di laluan-laluan yang sama
berhampiran pusat, dengan itu dapat menambahkan kekerapan perkhidmatan.
Corak Gridiron
Satu siri laluan lebih kurang selari
dalam satu arah umum, melintasi satu lagi set yang umumnya serenjang serta menyediakan
anggaran kepadatan yang meliputi ke atas keseluruhan kawasan perkhidmatan.
Perkhidmatan
perantara (Feeder Service)
Menyediakan perkhidmatan kepada
pengguna dari daerah tempatan (kediaman/tempat kerja) untuk nod di mana terdapat
mod transit utama (Contohnya MRT) dan boleh beroperasi dalam perkhidmatan
seluruh bandar atau serantau.
Jalan utama dan
perkhidmatan jarak jauh.
Di kawasan-kawasan metropolitan di
mana bas adalah cara utama pengangkutan awam, perkhidmatan boleh dipercepatkan
dengan menghapuskan tempat berhenti di sepanjang bahagian tengah laluan lama
(Rajah 8.6f). Expressways sering digunakan untuk tujuan ini.
Gelung & Circulators.
Perkhidmatan bas boleh dijalankan
dalam satu arah secara berterusan, tanpa perlu kembali di jalan yang sama, yang
membolehkan liputan wilayah yang lebih besar. Walau bagaimanapun, laluan itu
perlu agak singkat, kerana akan ada ketidakseimbangan dalam tempoh perjalanan
antara mana-mana dua titik yang dekat bersama-sama, bergantung kepada arah.
No comments:
Post a Comment