SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Tuesday 5 November 2013

: : Corak Rangkaian Bas : :

Corak Rangkaian Perkhidmatan Bas

Laluan Bas percuma Go-KL
Sumber: sinarharian.com.my

Tidak dapat disangkal lagi bagi perancangan perkhidmatan bas akan bermula dengan pemilihan corak geometri abstrak. Corak geometri yang dipilih ini perlulah bersesuaian dengan kedudukan bandar dan rangkaian jalan raya yang ada di Bandar tersebut. Beberapa faktor lain turut diberi perhatian untuk membentuk asas perkhidmatan dan operasi bas yang bersesuaian di sesuatu tempat seperti jumlah penduduk, golongan sasaran, permintaan dan lain-lain.

Selain itu, dalam kehidupan sebenar, rangkaian perkhidmatan perlu bertindak balas kepada permintaan tempatan, dan mereka perlu menghormati kekangan fizikal, seperti topografi, jalan raya yang ada, kesempitan saluran, dan lain-lain.

Berikut merupakan antara corak geometri yang boleh digunakan untuk menjalankan perkhidmatan dan operasi bas:

Perkhidmatan Shuttle


Satu laluan tunggal di antara dua titik penting, dengan kekerapan perkhidmatan bergantung kepada permintaan.

Corak Radial


Corak Radial (return running)


Corak Radial (through running)

Satu susunan yang sama, dengan hampir semua laluan bergerak ke dan melalui tengah ke tepi laluan komuniti yang lain. Mungkin ada cawangan yang berkumpul di laluan-laluan yang sama berhampiran pusat, dengan itu dapat menambahkan kekerapan perkhidmatan.

Corak Gridiron



Satu siri laluan lebih kurang selari dalam satu arah umum, melintasi satu lagi set yang umumnya serenjang serta menyediakan anggaran kepadatan yang meliputi ke atas keseluruhan kawasan perkhidmatan.

Perkhidmatan perantara (Feeder Service)



Menyediakan perkhidmatan kepada pengguna dari daerah tempatan (kediaman/tempat kerja) untuk nod di mana terdapat mod transit utama (Contohnya MRT) dan boleh beroperasi dalam perkhidmatan seluruh bandar atau serantau.

Jalan utama dan perkhidmatan jarak jauh.



Di kawasan-kawasan metropolitan di mana bas adalah cara utama pengangkutan awam, perkhidmatan boleh dipercepatkan dengan menghapuskan tempat berhenti di sepanjang bahagian tengah laluan lama (Rajah 8.6f). Expressways sering digunakan untuk tujuan ini.

Gelung & Circulators.



Perkhidmatan bas boleh dijalankan dalam satu arah secara berterusan, tanpa perlu kembali di jalan yang sama, yang membolehkan liputan wilayah yang lebih besar. Walau bagaimanapun, laluan itu perlu agak singkat, kerana akan ada ketidakseimbangan dalam tempoh perjalanan antara mana-mana dua titik yang dekat bersama-sama, bergantung kepada arah.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By