Sebab Untuk Tidak Menyokong Automobil
Kenderaan peribadi atau automobil sedia
maklum menawarkan pelbagai kelebihan kepada pengguna jalan raya yang antara
lain menyumbang kepada kepentingan ekonomi dan
sosial yang besar dalam mengekalkan standard kualiti hidup.
Berbanding dengan
pengangkutan alternatif lain, secara amnya automobil dianggap lebih selesa,
fleksibel dan lebih cepat untuk menyokong gaya hidup yang sibuk. Selain itu, ia
adalah lebih peribadi, dan mungkin juga mempunyai lebih banyak potensi sebagai
simbol status atau mencerminkan identiti.
Namun
malangnya kenderaan peribadi ini menyumbang berbagai-bagai masalah kepada
sektor pengangkutan. Masalah yang berkaitan
dengan kereta ini telah dikaji dengan panjang lebar dalam pelbagai penerbitan.
Malah, bahan ini telah muncul dalam media popular dan menembusi analisis
falsafah dan teknikal. Berikut poin-poin yang menjelaskan apakah sebab untuk tidak
menyokong penggunaan kenderaan peribadi.
Kemampuan untuk berkereta
Tidak
semua orang mempunyai akses kepada kereta, boleh memandu kenderaan, atau
mungkin ingin untuk berbuat demikian. Sebab-sebab tersebut mungkin adalah
berdasarkan umur, keupayaan fizikal, kemampuan kewangan, atau pilihan peribadi.
Kesimpulan
yang mudah adalah bahawa kereta tidak boleh menjadi satu-satunya cara
pergerakan di dalam mana-mana masyarakat kerana apa saja keadaan masyarakat
atau komuniti akan wujud komponen atau golongan yang tidak berkemampuan untuk
berkereta di kawasan tersebut. Sebagai contoh, di kawasan kejiranan yang
mempunyai penduduk tua dan miskin, serta di daerah-daerah dengan kesesakan
ruang yang teruk akan memburukkan lagi
keadaan.
Setidak-tidaknya
di dalam sesebuah komuniti, golongan orang-orang tua, orang kelainan upaya,
wanita hamil, ibu-ibu dengan anak-anak kecil, orang-orang dengan beg
membeli-belah atau beg pakaian, orang-orang dengan kesukaran orientasi, dan
begitu juga dikekang atau dibebankan jumlah tanggungan penumpang adalah
mewakili 25 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk.
Kesesakan dan ruang yang terhad
Kelemahan
utama penggunaan kenderaan peribadi adalah seandainya terdapat sebahagian besar
pemandu membuat keputusan untuk menggunakan kenderaan mereka pada masa yang
sama untuk pergi ke destinasi yang sama atau hanya menggunakan jalan raya yang
sama.
Selain
itu, ciri-ciri asas bandar- yang menempatkan tumpuan aktiviti khusus di
pusat-pusat yang ditetapkan menyebabkan penumpuan trafik tidak dapat dielakkan.
Seandainya ketumpatan muatan dalam aliran trafik yang rendah, pergerakan
mana-mana ruang yang ada akan cepat hilang.
Pencemaran udara
Pembakaran dalaman enjin
bagi petrol dan diesel telah menerima banyak perhatian kerana telah dikenal
pasti sebagai penyumbang utama kepada keadaan yang tidak sihat bandar-bandar
iaitu pencemaran udara. Terdapat beberapa bahan pencemar udara yang dikenal
pasti yang disumbangkan oleh kenderaan peribadi bermotor iaitu, ozon (O3),
karbon monoksida (CO), nitrus oksida (NOx), sulfur dioksida (SO2),
plumbum (Pb), sebatian organik meruap (VOC), dan bahan zarahan (zarah
terutamanya mikroskopik, PM10).
Pencemaran
bunyi
Satu masalah
kebolehunian (livable) ketara di bandar-bandar adalah tahap bunyi bising
yang dihasilkan oleh kenderaan bermotor, terutamanya jika mereka yang berat, tidak
baik, atau mempunyai ekzos rosak. Malah mencetuskan penggera kecurian kereta
boleh menjadi gangguan lain yang menyumbang kepada masalah pencemaran bunyi
secara keseluruhan.
Justeru, analisis
bunyi bising, adalah salah satu daripada unsur-unsur standard yang perlu dimasukkan
ke dalam penyata kesan alam sekitar daripada mana-mana projek yang besar.
Kemalangan
Kemalangan jalan
raya adalah suatu masalah yang sangat meruncing, ia mencetuskan beratus-ratus
ribu kematian, mengakibatkan berjuta-juta kecederaan dan menelan beratus-ratus
bilion dolar dalam kos ekonomi tahunan. Peningkatan penggunaan automobil tidak
dapat disangkal lagi akan menyimbang kepada peningkatan kemalangan. Selain itu,
bagi generasi muda, kemalangan lalu lintas adalah punca tunggal terbesar
kematian dan ketidakupayaan atau kecacatan
Pengurangan
sumber petroleum (sumber yang tidak boleh diperbaharui)
Petrol disuling dari
minyak yang telah dihasilkan melalui proses semula jadi secara perlahan-lahan berjuta-juta
tahun dahulu di dalam strata bawah tanah. Tidak kira berapa banyak penemuan
baru masih dibuat, bekalan keseluruhan adalah terbatas. Oleh sebab minyak juga
merupakan asas untuk pelbagai produk petrokimia yang lain,justeru ia boleh
dikatakan adalah lebih baik bahan ini perlu dipelihara untuk tujuan yang lebih
baik dan penting daripada membakar.
Masalah
pelupusan
Setiap kenderaan
baru akan mengalami penyusutan kualiti. Namun, kenderaan terpakai masih boleh dieksport
ke negara-negara lain. Walau bagaimanapun pelupusan bangkai kereta yang tidak
lagi boleh digunakan merupakan satu cabaran kepada kelangsungan alam sekitar.
Terdapat juga kenderaan buruk yang hanya dibiarkan di tepi-tepi jalan dan tidak
di kitar semula.
Ketidakadilan
ekonomi
Walaupun harga
pembelian kereta terpakai masih agak rendah berbanding kereta baru, perolehan
kenderaan individu dengan semua kos operasi yang berkaitan masih di luar
kemampuan kebanyakan isi rumah.
Selain itu,
disebabkan struktur bandar kontemporari dan pengagihan aktiviti sebahagian
besarnya menggambarkan andaian bahawa kebanyakan orang akan melakukan perjalanan
dengan kereta, justeru mereka yang tidak mempunyai kereta terhalang daripada
penyertaan penuh dalam kehidupan bandar biasa.
Pengasingan
Penggunaan kenderaan
peribadi yang tinggi akan menyumbang kepada faktor guna tanah seperti bandar
berserak (urban sprawl) dan kawasan perumahan berkepadatan rendah. Justeru,
ia akan menyebabkan berlakunya pengasingan komuniti.
Selain itu, pengguna
yang menggunakan kenderaan peribadi turut kehilangan hubungan sosial dengan
komuniti setempat, kerana kapsul terkedap yang disediakan oleh automobil mengehadkan
pemandu kepada semua kenalan, kecuali kepada radio, dan telefon bimbit.
Rujukan
Urban Transportation Systems Choices for Communities, Mc Grew Hill
No comments:
Post a Comment