SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Wednesday 12 June 2013

: : Lorong Kenderaan Berpenghuni Tinggi (HOV) : :


Lorong untuk kenderaan  berpenghuni tinggi (HOV) direka untuk membantu menggerakkan lebih ramai orang melalui kawasan atau jalan yang sesak. Lorong HOV menawarkan pengguna lebih cepat, berulang-alik yang lebih dipercayai serta mengurangkan kesesakan di lorong biasa dengan menggerakkan lebih ramai orang dalam jumlah kenderaan yang lebih rendah.


Selain itu HOV juga mampu meningkatkan kualiti udara (Nesamani et al. 2010). Lorong HOV dipisahkan dari lorong trafik umum yang lain oleh zon penampan berjalur. Kenderaan yang membawa sekurang-kurangnya dua orang boleh masuk dan keluar dari lorong HOV di tempat-tempat yang ditetapkan yang dapat dikenal pasti dengan tanda-tanda tertentu.


Walaupun lebuh raya sesak dengan pelbagai jenis kenderaan, ia masih mampu membawa beribu-ribu lagi penumpang hanya dengan meningkatkan bilangan penumpang dalam setiap kenderaan. Lorong HOV adalah khusus untuk penggunaan oleh kongsi kereta dan bas. Rajah xx menunjukkan jumlah bilangan kenderaan yang diperlukan untuk membawa 57 orang pada masa yang sama (Ontario 2012).

Rujukan

Nesamani, K., Chu, L. & Recker, W.   2010.   Policy Implications of Incorporating Hybrid Vehicles into High-Occupancy Vehicle Lanes.  Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology  10(2): 30-41.
Ontario, M. O. T.   2012.   High Occupancy Vehicle (Hov) Lanes.   http://www.mto.gov.on.ca/english/traveller/hov/ [25 February 2013].

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By