Bayaran letak
kenderaan atau dikenali juga sebagai parkir bermeter merujuk kepada caj bagi
menggunakan ruang letak kereta. Harga bayaran tempat letak kereta atau parkir
yang cekap mampu menawarkan pelbagai faedah seperti mencatatkan pertambahan
perolehan, kemudahan kepada pengguna, penjimatan kos kemudahan tempat letak
kereta, mengurangkan masalah trafik dan meningkatkan pendapatan.
Harga bayaran
boleh distrukturkan untuk mencapai pelbagai objektif, seperti kemudahan
pembiayaan tempat letak kenderaan, pengurusan permintaan pengangkutan dan
tempat letak kenderaan serta untuk menjana pendapatan tambahan (keuntungan).
Manakala, menurut (D'acierno et al. 2006) pengaplikasian strategi bayaran parkir adalah lebih
lazim dan lebih diterima pakai berbanding harga jalan raya kerana hanya
memerlukan kos pelaburan yang lebih rendah dan boleh dijalankan tanpa
menggunakan teknologi canggih. Kesan bayaran parkir juga melampaui sempadan
sistem pengangkutan dan boleh mempengaruhi, sama ada secara langsung atau tidak
langsung, beberapa aspek sosio-ekonomi persekitaran bandar. Sebagai contoh,
akses kepada beberapa zon boleh dikurangkan dengan mengenakan bayaran letak
kereta.
Selain itu, penentuan harga parkir boleh menyebabkan
perubahan pelbagai sistem pengangkutan. Antaranya pemilikan kenderaan
dikurangkan (terutamanya penentuan harga parkir di tempat kediaman), peralihan
mod pengangkutan (daripada kenderaan bermotor kepada berjalan dan berbasikal),
perubahan lokasi parkir (ke tempat letak kereta yang lebih murah atau percuma);
perubahan jadual perjalanan (dari yang berharga untuk tempoh yang dinilai); dan
berhenti dalam tempoh yang singkat (Litman 2006).
Rujukan
D'acierno, L., Gallo, M. & Montella, B. 2006.
Optimisation Models for the Urban Parking Pricing Problem. Transport
Policy 13(1): 34-48.
Litman, T. 2006. Parking
Management: Strategies, Evaluation and Planning. Victoria Transport Policy
Institute.
No comments:
Post a Comment