Kenderaan elektrik (EV) telah wujud semenjak sebelum awal
abad ini. Mereka sangat popular dan pasaran agak baik sehingga sekitar tahun
1918. Walau bagaimanapun, penggunaan EV untuk pengangkutan merosot disebabkan
wujud enjin pembakaran dalaman (ICE) berkuasa petrol yang bertambah baik.
Menjelang tahun 1933, bilangan EV telah berkurang hampir kepada sifar kerana EV
adalah lebih perlahan dan lebih mahal berbanding ICE (Chan 1993).
Namun kepentingan EV ini muncul kembali akibat krisis
tenaga dan kekurangan minyak pada 1970-an. Namun, kebangkitan sebenar EV adalah
disebabkan oleh kebimbangan yang semakin meningkat mengenai penjimatan tenaga
dan perlindungan alam sekitar di seluruh dunia pada tahun 1990-an. EV
menawarkan kecekapan tenaga yang tinggi, membolehkan kepelbagaian sumber
tenaga, menghasilkan sifar bahan
pencemar setempat, meminimumkan pemanasan
global serta mampu beroperasi secara senyap.
Salah satu contoh perkembangan kemajuan teknologi EV
adalah penghasilan kenderaan elektrik hibrid (HEV). Kenderaan elektrik hibrid
merupakan kenderaan yang dikuasai dengan gabungan enjin pembakaran dan motor
elektrik. HEV menawarkan pengurangan dalam penggunaan minyak petrol atau diesel
dengan ketara (Chau&Wong 2002). HEV adalah satu
teknologi yang mampu menjanjikan kemapanan sektor tenaga pengangkutan dengan
pengambilalihan tenaga elektrik bagi menggantikan tenaga petroleum (Bradley&Frank 2009).
Rujukan
Bradley, T. H. & Frank, A. A.
2009. Design, Demonstrations and
Sustainability Impact Assessments for Plug-in Hybrid Electric Vehicles. Renewable
and Sustainable Energy Reviews
13(1): 115-128.
Chan, C. 1993.
An Overview of Electric Vehicle Technology. Proceedings
of the IEEE 81(9): 1202-1213.
Chau, K. T. & Wong, Y.
S. 2002. Overview of Power Management in Hybrid
Electric Vehicles. Energy Conversion and Management
43(15): 1953-1968.
No comments:
Post a Comment