Suatu kebimbangan yang semakin meningkat mengenai masa
depan bekalan tenaga serta perubahan iklim yang disebabkan oleh penggunaan
tenaga tidak mapan kini membawa kepada bahan pembangunan dan penggunaan bahan
api alternatif untuk menggantikan bahan api tradisional (Malenshek&Olsen 2009).
Antara bahan api alternatif tersebut ialah gas asli. Gas asli boleh didapati sama ada dalam bentuk gas asli termampat (CNG) atau gas cecair asli (LNG). Walau bagaimanapun, CNG merupakan alternatif yang lebih praktikal untuk pasaran dan alam sekitar (Ong et al. 2011). Pelepasan gas dari operasi NGV yang cekap secara umumnya didapati lebih rendah berbanding pelepasan daripada operasi kenderaan petrol (Engerer&Horn 2010; Ristovski et al. 2004).
Selain mesra alam, NGV juga adalah satu bahagian penting
dalam penyelesaian kepada kekurangan minyak, pemanasan global dan pencemaran
udara. Menurut (Ong et al. 2011) dalam kajian mereka mendapati bahawa jika 10% daripada
kereta persendirian beralih kepada NGV, jumlah CO, NOx dan HC yang boleh
dikurangkan masing-masing, 5%, 5.7% dan 5.3%. Ini bermakna gas asli termampat
sebagai bahan api alternatif
pengangkutan mampu mengurangkan pelepasan gas pencemar oleh kenderaan
persendirian.
Rujukan
Engerer, H. & Horn, M. 2010.
Natural Gas Vehicles: An Option for Europe. Energy
Policy 38(2): 1017-1029.
Malenshek, M. & Olsen, D. B. 2009.
Methane Number Testing of Alternative Gaseous Fuels. Fuel 88(4): 650-656.
Ong, H., Mahlia, T. & Masjuki, H. 2011.
A Review on Energy Pattern and Policy for Transportation Sector in
Malaysia. Renewable and Sustainable Energy Reviews
Ristovski, Z., Morawska, L., Ayoko, G. A., Johnson, G.,
Gilbert, D. & Greenaway, C.
2004. Emissions from a Vehicle
Fitted to Operate on Either Petrol or Compressed Natural Gas. Science
of the total environment 323(1):
179-194.
No comments:
Post a Comment