Light rail transit (LRT) atau transit aliran ringan adalah satu
bentuk pengangkutan awam yang menggunakan trek keluli tetap (steel-tracked
fixed) di sepanjang hak jalan eksklusif (right of way) dan beroperasi
dengan satu unit gerabak atau beberapa unit yang ditambah atau disambung
bersama-sama. Bahan-bahan yang digunakan untuk membina trek LRT ini biasanya sama bagi membina trek MRT dan sistem keretapi pengangkutan konvensional.
LRT yang bertindak sebagai salah satu strategi kepada perlaksanaan sistem transit pesat di kawasan bandar mampu memberi kesan kepada pengurusan guna tanah, pertumbuhan dan pemulihan bandar (Cervero&Sullivan 2011; Handy 2005).
Selain itu, LRT boleh menggalakkan pembangunan di kawasan pinggir bandar, mengubah corak pembangunan bandar dan meningkatkan nilai hartanah berdekatan. Di samping itu, ia juga dapat membantu mengukuhkan pembangunan di kawasan-kawasan perumahan yang sedia ada dan menarik kelompok pembangunan baru di sekitar tapak stesen.
Namun,
kesan perkembangan positif sistem LRT adalah terhad kepada kawasan-kawasan yang
berkembang pesat dan mempunyai permintaan asas yang sihat untuk kepadatan yang
tinggi dan pembangunan bercampur; di mana apabila lokasi stesen berada dalam persekitaran yang
kondusif ini ia boleh memberikan kesan positif kepada kualiti kehidupan (Handy 2005).
LRT juga mempunyai peranan utama dalam
mengurangkan kos pencemaran udara yang disebabkan oleh sumber pengangkutan.
Keupayaan untuk mengangkut sebilangan besar penumpang, mengurangkan kesesakan
dan meningkatkan kemudahan menjadikan ia sebagai satu alat yang efektif bagi
mengurangkan pencemaran. Walau bagaimanapun, manfaat LRT lebih ketara apabila
ia dibangunkan sebagai salah satu komponen penting dalam TOD, dasar pembangunan
tanah bercampur dan reka bentuk bandar yang mesra NMT (Topalovic et
al. 2012).
Selanjutnya, apabila dianggap sebagai pembolehubah
bebas, LRT tempatan mampu mengurangkan jumlah penggunaan kenderaan persendirian
sehingga 2-12%. Walau bagaimanapun, LRT sebagai komponen penting dalam
perancangan pengangkutan, boleh mengurangkan perjalanan ulang-alik, merancakkan
dasar pertumbuhan pintar dan boleh mengurangkan keperluan untuk tempat letak
kereta, serta mampu menambahkan pengurangan jumlah penggunaan kenderaan persendirian
sehingga 18-58% (Litman 2010).
Sementara
menurut (Cervero&Duncan
2002),
bas tidak boleh mencapai keputusan sama seperti LRT ini disebabkan kekurangan
infrastruktur tetap, operasi tepat pada masanya dan permintaan sebagai pilihan
pengangkutan yang berdaya maju.
Rujukan
Cervero, R. & Duncan, M.
2002. Transit's Value-Added
Effects: Light and Commuter Rail Services and Commercial Land Values. Transportation
Research Record: Journal of the Transportation Research Board 1805(1): 8-15.
Cervero, R. & Sullivan, C. 2011.
Green Tods: Marrying Transit-Oriented Development and Green
Urbanism. International Journal of Sustainable Development & World Ecology 18(3): 210-218.
Handy, S. 2005. Smart Growth and the Transportation-Land Use
Connection: What Does the Research Tell Us?
International Regional Science
Review 28(2): 146-167.
Litman, T. 2010. Evaluating Transportation Land Use Impacts:
Considering the Impacts, Benefits and Costs of Different Land Use Development
Patterns. Victoria, Victoria Transport Policy Institute
Topalovic, P., Carter, J., Topalovic,
M. & Krantzberg, G. 2012. Light Rail Transit in Hamilton: Health,
Environmental and Economic Impact Analysis.
Social indicators research 108(2): 329-350.
No comments:
Post a Comment