Monorel adalah sistem pengangkutan kereta
api yang berasaskan satu landasan. Monorel dicipta lebih awal daripada yang
kita jangkakan. Monorel tergantung pertama dicipta di Jerman dan diaplikasikan
ke dalam operasi di Wuppertal pada tahun 1901. Namun, Jepun negara pertama yang
memberi perhatian serius kepada sistem monorel apabila telah dibuka kepada umum
pada tahun 1958 di Ueno Park Tokyo.
Pada 1960-an, monorel telah mula dibangunkan
dan dibina di bahagian yang berlainan di dunia. Pada peringkat awal, monorel
hanya dianggap sesuai untuk taman-taman tema, namun tanggapan ini telah berubah
pada tahun 1964 apabila Tokyo Monorel mula beroperasi di sepanjang pinggir
Tokyo Bay antara Hamamatsucho dan Lapangan Terbang Haneda. Monorel telah dibina
sebagai sistem pengangkutan bandar.
Ketika ini monorel yang dilengkapi dengan
teknologi terkini telah beroperasi termasuk di Line Okinawa (26.2 km), Kuala
Lumpur Monorail (17.2 km) dan Monorel Chongqing (27 km). Monorel bandar boleh
dibahagikan kepada dua jenis iaitu berjelapak (straddle) di mana gerabak
terletak di atas rel, manakala seterusnya adalah jenis tergantung, di mana gerabak
digantung pada rel.
Monorel merupakan satu sistem pengangkutan
awam yang terbukti efektif dan efisien. Banyak sistem monorel sedang digunakan
sebagai sistem pengangkutan awam berkapasiti tinggi yang membawa beribu-ribu
penumpang setiap hari pada kelajuan sehingga 80 km/h (Siu 2007).
Selanjutnya, monorel juga menawarkan
kelebihan-kelebihan seperti berikut;
1 - Kelebihan utama monorel ke atas sistem
kereta api konvensional adalah bahawa ia hanya memerlukan ruang yang kecil. Di
samping itu, gerabak monorel lebih luas daripada rasuk atau trek, dan sistem
monorel biasanya tinggi, justeru hanya memerlukan tapak yang minimum untuk
tiang sokongan.
2 – Kos pembinaan landasan monorel biasanya lebih
rendah berbanding landasan kereta api konvensional pada kapasiti yang sama.
3 - Disebabkan tapak yang lebih kecil, landasan
monorel dilihat lebih menarik berbanding landasan tren konvensional tinggi yang lain, kerana menghalang pandangan perspektif persekitaran pada jumlah yang minimum.
4 – Sistem pergerakan monorel adalah
terpisah dengan pengangkutan yang lain disebabkan hak laluan eksklusif (right
of way) . Justeru, monorel tidak mengganggu mod pengangkutan yang sedia
ada.
5 - Monorel lebih tenang, kerana monorel
adalah didorong oleh motor elektrik dengan tayar getah. Ia menawarkan
perjalanan lebih senyap daripada bas dan kereta api keluli beroda.
6
- Tidak seperti sistem kereta api konvensional, gerabak monorel yang membalut
di sekitar landasan secara fizikal menghalang monorel daripada tergelincir,
melainkan landasan itu sendiri mengalami kegagalan atau bencana.
7 – Fleksibiliti. Teknologi pembinaan
monorel adalah unik. Landasan monorel boleh ditanggalkan dan diambil dari satu
lokasi lalu dibina semula di lokasi yang lain dalam tempoh 2 minggu.
8 - Mesra pengguna. Kerusi roda dan basikal
mudah ditempatkan dalam monorel disebabkan aras lantai stesen adalah sama
dengan lantai monorel. Anda boleh duduk atau berdiri dengan selesa dalam
keadaan berhawa dingin, menonton televisyen atau melayari Internet di dalam
monorel.
Rujukan
Siu, L. 2007. Innovative Lightweight Transit Technologies
for Sustainable Transportation. Journal of Transportation Systems
Engineering and Information Technology
7(2): 63-70.
No comments:
Post a Comment