SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Friday 21 June 2013

: : Pengangkutan Awam 2 : :


Pengangkutan manusia dan barangan menyumbang kepada kepentingan ekonomi dan sosial yang besar dalam mengekalkan standard kualiti hidup (Gärling&Schuitema 2007). Malangnya, sektor pengangkutan juga merupakan penyumbang utama kepada pencemaran udara, dan menghasilkan permintaan yang besar ke atas sumber-sumber yang tidak boleh diperbaharui seperti minyak. Di samping itu, pertumbuhan pesat penggunaan kereta persendirian di kawasan bandar bukan sahaja memburukkan lagi kebimbangan terhadap alam sekitar, tetapi turut menyumbang kepada masalah sosial seperti kesesakan lalu lintas dan masalah kesihatan (Greene&Wegener 1997).

Namun, secara individu perjalanan menggunakan kereta adalah lebih menarik. Berbanding dengan pengangkutan alternatif lain, secara amnya kereta dianggap lebih selesa, fleksibel dan lebih cepat untuk menyokong gaya hidup yang sibuk. Selain itu, ia adalah lebih peribadi, dan mungkin juga mempunyai lebih banyak potensi sebagai simbol status atau mencerminkan identiti (Bergstad et al. 2011). Faktor guna tanah seperti bandar berserak (urban sprawl) dan kawasan perumahan berkepadatan rendah juga turut menyumbang kepada permintaan penggunaan kenderaan persendirian sebagai satu cara mobiliti yang cukup mudah (Kennedy et al. 2005).

(Batterbury 2003) berpendapat bahawa keadaan semasa pengangkutan, terutamanya tahap penggunaan kenderaan persendirian di bandar yang tinggi, tidak akan menyumbang kepada kemapanan ekonomi, sosial dan alam sekitar pengangkutan. Oleh yang demikian, mengurangkan permintaan bagi kereta persendirian di kawasan bandar, adalah satu matlamat utama kemapanan.

Dalam usaha untuk mengurangkan kesan negatif daripada penggunaan berlebihan pengangkutan bermotor persendirian, beberapa penyelesaian yang berpotensi telah dicadangkan dan dilaksanakan, dengan pelbagai kejayaan. Pendekatan-pendekatan ini termasuk pelaburan dalam pembangunan kenderaan bermotor persendirian yang mengurangkan pelepasan pencemaran, perancangan bandar(guna tanah), pembinaan infrastruktur yang bertujuan untuk mengurangkan kesesakan dan menyediakan pengangkutan alternatif kepada kenderaan persendirian (Redman et al. 2013).

Pengangkutan awam yang juga dikenali sebagai transit dianggap sebagai salah satu pengangkutan mapan, yang menawarkan perjalanan alternatif kepada penggunaan kenderaan persendirian. Pengangkutan awam boleh memberi banyak faedah kepada pengguna dan masyarakat, sebagaimana yang ditunjukkan oleh Jadual 1. Walau bagaimanapun manfaat ini bergantung kepada kualiti dan tahap perkhidmatan transit yang boleh menarik jumlah penumpang, dan justeru mengurangkan perjalanan kereta serta kos yang berkaitan seperti kesesakan lalu lintas, kemalangan dan pelepasan pencemaran. 

Jadual 1



Rujukan

Batterbury, S.   2003.   Environmental Activism and Social Networks: Campaigning for Bicycles and Alternative Transport in West London.  The Annals of the American Academy of Political and Social Science  590(1): 150-169.
Bergstad, C. J., Gamble, A., Hagman, O., Polk, M., Gärling, T. & Olsson, L. E.   2011.   Affective–Symbolic and Instrumental–Independence Psychological Motives Mediating Effects of Socio-Demographic Variables on Daily Car Use.  Journal of Transport Geography  19(1): 33-38.
Gärling, T. & Schuitema, G.   2007.   Travel Demand Management Targeting Reduced Private Car Use: Effectiveness, Public Acceptability and Political Feasibility.  Journal of Social Issues  63(1): 139-153.
Greene, D. L. & Wegener, M.   1997.   Sustainable Transport.  Journal of Transport Geography  5(3): 177-190.
Kennedy, C., Miller, E., Shalaby, A., Maclean, H. & Coleman, J.   2005.   The Four Pillars of Sustainable Urban Transportation.  Transport Reviews  25(4): 393-414.
Redman, L., Friman, M., Gärling, T. & Hartig, T.   2013.   Quality Attributes of Public Transport That Attract Car Users: A Research Review.  Transport Policy  25(119-127.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By