Kebimbangan terhadap kesesakan
lalu lintas, pencemaran alam sekitar yang teruk dan isu-isu keselamatan tenaga
telah mendorong pembuat keputusan untuk mencari sistem pengangkutan awam berkapasiti
tinggi bagi mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas. Walau bagaimanapun,
satu cabaran besar bagi perancang pengangkutan sekarang adalah untuk
membangunkan satu sistem pengangkutan yang berkualiti tinggi di bawah
pembiayaan terhad. Bus Rapid Transit (BRT), berciri-cirikan kenderaan
moden, serta dilengkapi dengan aplikasi teknologi sistem pengangkutan pintar (ITS), baru-baru ini telah mendapat perhatian daripada pembuat dasar (Deng&Nelson
2012).
Berbanding dengan lain-lain
bentuk pengangkutan awam berkapasiti tinggi, sistem BRT lebih fleksibel dan
boleh dibina secara berperingkat dan menawarkan lebih ekonomi.
Sesetengah bahagian infrastruktur sistem BRT boleh beroperasi bersama-sama dengan
sistem Light Rail Transit (LRT) tanpa kehilangan prestasi, manakala infrastruktur
BRT yang lain membenarkan perkhidmatan bas konvensional akses kepada
bahagian-bahagian tertentu untuk memudahkan sambungan rangkaian dan peningkatan prestasi.
BRT juga boleh dilaksanakan dalam kombinasi dengan pelbagai strategi pengurusan
permintaan perjalanan (TDM). Sementara (Wright&Hook
2007) mencadangkan bahawa BRT boleh menjadi cara yang berkesan untuk
menyediakan perkhidmatan pengangkutan yang berprestasi tinggi.
Di beberapa buah bandar, operasi BRT telah
menyumbang kepada pengurangan kesesakan dan meningkatkan kelajuan trafik secara
keseluruhan, yang boleh meningkatkan ekonomi bahan api kenderaan dan pelepasan
pencemaran yang lebih rendah. Selain itu, BRT juga boleh meningkatkan
aliran trafik secara keseluruhan dan mengurangkan konflik antara kenderaan BRT
dan trafik lain. BRT menunjukkan kos pelaburan modal yang agak rendah bagi
setiap perbatuan. Di samping itu, pelaksanaan sistem BRT juga dapat
mengurangkan kos pembinaan lebuh raya yang baru.
Bergantung kepada persekitaran operasi,
sistem BRT mampu untuk mencapai penambahbaikan kualiti perkhidmatan seperti
penjimatan masa perjalanan 15 hingga 25 peratus dan peningkatan dalam
kebolehpercayaan yang dapat memberi keuntungan kepada penumpang. Tambahan
pula, sistem BRT dapat beroperasi dengan nisbah kenderaan yang lebih rendah
berbanding dengan jumlah penumpang.
Di samping itu, BRT juga mampu menyediakan
faedah alam sekitar seperti mengurangkan pencemaran tempatan, gas rumah
hijau, dan penggunaan bahan api dengan mengalihkan penggunaan kenderaan
persendirian kepada transit awam. Selanjutnya, agensi transit yang
menggunakan kenderaan BRT dengan bahan api alternatif dan kawalan pencemar
pelepasan menggalakkan lagi keharmonian alam sekitar (Hinebaugh 2009).
Tarikan BRT utama bagi pembuat
dasar adalah bahawa ia mempunyai potensi besar untuk menjadi satu pendekatan
yang kos efektif untuk menggerakkan sebilangan besar penumpang. Walaupun kos
sebenar BRT banyak bergantung kepada keadaan setempat, namun kos modal dan kos
operasi sistem-sistem BRT adalah lebih rendah berbanding sistem berasaskan rel
yang sama (Wright&Hook
2007). Kelebihan keberkesanan kos ini telah menjadikan BRT dapat
dilaksanakan di kawasan bandar-bandar bajet yang terhad yang tidak mampu menyediakan
operasi transit berasaskan rel.
Rujukan
Deng, T. & Nelson, J.
D. 2012. Bus Rapid Transit Implementation in Beijing:
An Evaluation of Performance and Impacts.
Research in Transportation
Economics
Hinebaugh,
D. 2009. Characteristics of Bus Rapid Transit for
Decision-Making.
Wright, L. & Hook, W. B. 2007.
Bus Rapid Transit Planning Guide.
Institute for Transportation & Development Policy New York.
No comments:
Post a Comment