SALAM

KATA HIKMAH

KATA HIKMAH

MENU

Thursday 16 January 2014

: : Strategi Alternatif : :

Strategi Alternatif

Dalam mengemukakan strategi pengangkutan bandar mapan (SPEDA), selain melibatkan pilihan pengangkutan seperti kenderaan tidak bermotor, kenderaan bahan api alternatif dan pengangkutan awam serta pengurusan guna tanah ia turut mengambil kira strategi alternatif seperti polisi, penguatkuasaan dan program pendidikan pengangkutan. 

Selain menjadikan SPEDA lebih holistik dan komprehensif, strategi alternatif turut bertindak meluaskan lagi  pilihan SPEDA dan menawarkan pelbagai kelebihan. Antara keutamaan strategi alternatif ini ialah:

Mengemukakan pengangkutan bandar mapan sebagai parameter penting di peringkat perancangan bandar dan bukan hanya satu keperluan berbangkit.

Menggalakkan penggunaan tanah pintar dan perancangan pengangkutan di semua bandar-bandar supaya jarak perjalanan dapat dikurangkan dan sumber pendapatan, pendidikan, dan keperluan sosial yang lain, terutamanya bagi segmen kecil penduduk bandar bertambah baik.

Meningkatkan akses perniagaan kepada pasaran dan pelbagai faktor pengeluaran.

Membawa peruntukan yang lebih saksama kepada semua mod pengangkutan.

Mewujudkan peraturan dan penguatkuasaan mekanisme yang berkesan yang membolehkan satu tahap sama rata kepada semua pihak yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan.

Menangani kebimbangan terhadap keselamatan jalan raya .

Mengurangkan tahap pencemaran melalui peralihan dalam pemilihan mod pengangkutan, penguatkuasaan yang lebih baik, norma-norma yang lebih ketat, peningkatan teknologi, dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

SPEDA Power By

SPEDA Power By