Persiaran Pejalan Kaki
Kita semua adalah
pejalan kaki. Baik apa saja jenis perjalanan dengan apa jua cara,
sekurang-kurangnya kita perlu kepada berjalan kaki pada setiap awal dan akhir
perjalanan. Berjalan merupakan asas pengangkutan bandar yang telah membenarkan
atau mewujudkan penempatan bandar untuk beroperasi selama beribu-ribu tahun.
Mod pengangkutan utama
di bandar-bandar besar negara membangun masih lagi berjalan kaki disebabkan
kekangan kepada sumber-sumber yang diperlukan untuk mengendalikan sistem
transit. Berhubung dengan berjalan kaki juga, ironinya, di kalangan mesin
senaman yang paling popular di kelab-kelab kesihatan dan di rumah adalah treadmill yang
mensimulasikan berjalan.
Berjalan kaki umumnya
merupakan perjalanan yang lebih perlahan berbanding mana-mana mod pengangkutan lain.
Antara bandar yang boleh dicontohi dalam mewujudkan persiaran pejalan kaki
adalah Bogota. Bogota mempunyai tradisi lama, iaitu banyak jalan raya
yang ditutup pada hari Ahad kepada kenderaan bermotor, supaya jalan tersebut
boleh digunakan untuk tujuan rekreasi.
Dalam keadaan biasa,
persekitaran pejalan kaki boleh dipertingkatkan dengan memperuntukkan kelajuan
lalu lintas yang lebih rendah bagi kenderaan bermotor di kawasan sekitar,
laluan di bentengi oleh tanaman pokok, permukaan laluan yang bertekstur dan crosswalks
(khususnya crosswalks dengan isyarat push button, permukaan
bertekstur, permukaan dibangkitkan atau berbonggol, dan pencahayaan yang
mencukupi atau di warnakan) serta kemudahan-kemudahan yang lain.
No comments:
Post a Comment