Merujuk kepada (Ibrahim 2003) integrasi adalah penyediaan perkhidmatan dari satu tempat ke satu tempat
yang mesra pengguna serta terdapat pelbagai mode kemudahan yang saling
berhubungan. Penambahbaikan integrasi antara mode pengangkutan awam dapat
membantu orang ramai untuk bergerak dengan lebih mudah serta dapat mengurangkan
kos dan kesulitan perjalanan.
Selain itu, Sistem transit bersepadu, berkualiti tinggi, dan boleh diakses
adalah penting dalam usaha untuk menarik pengguna jalan raya untuk beralih
kepada pengangkutan awam (Sharaby&Shiftan 2012). Antara strategi integrasi pengangkutan awam adalah sebagaimana berikut;
a. Integrasi tambang
Strategi ini termasuklah peringkasan struktur tambang,
integrasi pembayaran tambang antara agensi, teknologi penjimatan masa kutipan
tambang serta pelaksanaan kad pintar pelbagai guna.
Penambahbaikan ini adalah sangat berkesan dalam
mengurangkan halangan akses kepada transit, menggalakkan penyertaan dalam
program pas bulanan serta berpotensi untuk menambah hasil pendapatan agensi
transit (Goldman&Gorham 2006). Satu contoh yang baik integrasi tambang adalah kad
EZ-link di Singapura.
EZ-link kad adalah sistem kutipan tambang baru yang
menggunakan kad pintar tanpa sentuh. Berbeza dengan kad tambang konvensional,
yang mesti dimasukkan ke dalam bezel atau pembaca tiket, kad pintar baru tanpa
sentuh hanya perlu dilalukan bersebelahan dengan pembaca kad untuk pemotongan
jumlah tambang yang betul. Ia sudah pasti akan dapat menyelesaikan transaksi
biasa lebih cepat daripada kad tambang semasa (Ibrahim 2003).
b. Integrasi maklumat
Kualiti maklumat boleh mempengaruhi ketersediaan fungsi dan
kebaikan mobiliti dan pilihan akses (Litman 2007). Di Singapura, TransitLink Guide tahunan
memberikan penumpang maklumat bersepadu pada hampir kesemua aspek perjalanan
bagi perkhidmatan bas dan juga MRT (Ibrahim 2003).
c. Integrasi rangkaian
Integrasi perancangan pusat rangkaian bas dengan sistem
transit mengurangkan pertindihan membazir perkhidmatan, sekali gus meningkatkan
penggunaan sumber pengangkutan. Ini meningkatkan kelebihan baik sistem bas
mahupun sistem transit untuk memenuhi keperluan pengguna (Ibrahim 2003).
Rujukan
Goldman, T. & Gorham, R. 2006.
Sustainable Urban Transport: Four Innovative Directions. Technology
in society 28(1): 261-273.
Ibrahim, M. F.
2003. Improvements and
Integration of a Public Transport System: The Case of Singapore. Cities 20(3): 205-216.
Litman, T. 2007. Evaluating Accessibility for Transportation
Planning. Victoria Transport Policy Institute website. Accessed: July 31(2007.
Sharaby, N. & Shiftan, Y. 2012.
The Impact of Fare Integration on Travel Behavior and Transit Ridership. Transport
Policy 21(63-70.
No comments:
Post a Comment