Tambang adalah asas kepada operasi pengangkutan awam
kerana mereka membentuk satu sumber utama hasil pendapatan kepada operator (Paulley et al. 2006). Walau bagaimanapun untuk menguruskan kejayaan sistem
pengangkutan awam dan menarik pengguna jalan raya untuk memilih pengangkutan
awam adalah menjadikan tambang sentiasa rendah.
Menurut (Sharaby&Shiftan 2012) pengurangan tambang adalah satu faktor penting dalam
menarik pengguna transit. Tambang harus ditetapkan cukup rendah untuk
memastikan bahawa kos bagi perbelanjaan pengangkutan awam adalah menjimatkan
berbanding kenderaan persendirian. Tekanan untuk menaikkan tambang untuk
menangani krisis pembiayaan harus dielakkan dengan mendapatkan pembiayaan
jangka panjang (Drumheller et al. 2001).
Rujukan
Drumheller, B., Quaid, A., Wyman, M., Liljenwall, J.
& Young, A. 2001. Sustainable Transportation Options for
Protecting the Climate. A Guide for Local Governments. International
Council for Local Environmental Initiative, Berkeley, CA
Paulley, N., Balcombe, R., Mackett, R., Titheridge, H.,
Preston, J., Wardman, M., Shires, J. & White, P. 2006.
The Demand for Public Transport: The Effects of Fares, Quality of
Service, Income and Car Ownership. Transport Policy 13(4): 295-306.
Sharaby, N. & Shiftan, Y. 2012.
The Impact of Fare Integration on Travel Behavior and Transit
Ridership. Transport Policy 21(63-70.
No comments:
Post a Comment