Kekangan Untuk Berjalan
Kaki
Berjalan kaki, begitu
menyenangkan dan digalakkan kerana menawarkan pelbagai kelebihan. Namun, perlu
diketahui berjalan kaki bukanlah mod pengangkutan untuk semua tujuan kerana
terdapat pelbagai lagi batasan fungsi . Poin-poin berikut mengemukakan
keterbatasan untuk berjalan kaki:
Jarak
Manusia mudah dan cepat menjadi letih. Manusia yang memiliki fikiran juga
akan sentiasa mencari jalan yang kurang rintangan atau jalan pintas (shortcut)
bertujuan untuk memelihara tenaga peribadi.
Kelajuan
Kelajuan seorang manusia adalah tidak cepat. kadar berjalan normal manusia
adalah 15 minit per batu yang boleh dilanjutkan kepada 20 minit. Ini
diterjemahkan ke dalam 4 atau 3 mph (6.4 atau 4.8 kilometer sejam). Untuk jarak
yang pendek, kerana berjalan tidak melibatkan permulaan atau kehilangan masa
terminal, kelajuan pejalan kaki yang perlahan tidak penting, tetapi ia menjadi
satu faktor dengan perjalanan yang lebih panjang.
Walau terdapat beberapa atlet yang mampu berlari satu batu dalam masa
kurang daripada 4 minit, namun apabila diterjemahkan ia hanya mewakili 15 mph
(24 kph), yang tidak setanding dengan mana-mana kenderaan bermotor. Seorang pelari maraton yang sangat baik boleh
mengekalkan kelajuan 13 mph.
Bagi jurutera lalu lintas yang bertanggungjawab untuk menyesuaikan isyarat
lalu lintas supaya ada masa yang cukup bagi setiap pejalan kaki untuk
menyeberang jalan, terutamanya berkenaan dengan halaju bagi jarak yang lebih
pendek, lazimnya reka bentuk andaian ialah 4 kaki / s (1.2 m / s), atau 2.7 mph
(4.4 kilometer sejam), yang sesuai hampir kepada semua orang.
Aras Ketinggian
Kebiasaannya manusia yang berjalan enggan untuk menukar aras ketinggian (elevation),
kerana umum mengetahui bahawa ia melibatkan penggunaan tenaga yang besar,
berbanding dengan berjalan kaki dalam aras yang sama. Oleh itu, dalam mana-mana
reka bentuk pejalan kaki untuk perubahan keadaan aras yang agak besar, aspek
ini memerlukan perhatian khusus. Antara alternatif bagi mengatasi perubahan
aras ini adalah dengan menyediakan perkhidmatan lif, eskalator dan lain-lain.
Perubahan cuaca
Cuaca yang buruk, sama ada hujan, salji, angin kuat, atau panas terik matahari,
akan mengurangkan dengan ketara apa-apa kecenderungan untuk berjalan. Ini
adalah salah satu sebab-sebab utama mengapa persekitaran pejalan kaki tertutup telah begitu berjaya. Penanaman pokok yang
mampu memberi teduhan daripada panas terik mentari di sepanjang laluan pejalan
kaki juga merupakan salah satu kelebihan kepada pengguna.
Mengangkut barang-barang
Sekali lagi, pejalan kaki adalah terbatas, antaranya jumlah berat beban
yang mampu dibawa bersama dengan mereka. Beg bimbit dan buku-buku poket adalah
satu perkara, namun beg membeli-belah akan memberi masalah kepada pejalan kaki
kerana keterbatasan manusia.
Mobiliti kepada golongan kelainan upaya
Mana-mana masyarakat mempunyai peratusan tertentu daripada orang-orang yang
mempunyai masalah yang lebih besar atau lebih kecil atau golongan kelainan
upaya yang akan mengurangkan tahap penyertaan mereka dalam mod berjalan. Mereka
ini mungkin terdiri daripada orang yang sakit sementara, seperti terseliuh buku
lali, atau sakit kekal, seperti anggota badan yang hilang. Selain itu,
masyarakat juga sentiasa ada golongan yang sangat muda dan sangat tua.
Justeru, tugas dalam mereka bentuk kemudahan pejalan kaki ialah untuk membolehkan
peratusan terbesar daripada penduduk untuk menggunakannya. Kaedah reka bentuk
ini antara lain terdiri daripada laluan yang membolehkan kerusi roda untuk
bergerak serta lampu isyarat yang boleh didengar untuk membantu mereka yang
mempunyai masalah penglihatan.
Rujukan
Urban Transportation Systems
Choices for Communities, Mc Grew Hill
No comments:
Post a Comment